Hej.

Vi håller på o dränerar huset. Det finns två dagvattenbrunnar. En som det kommer regno dränerings vatten till o sedan kopplat ut till kommunens system.

Den andra vet vi inte vad det är som kommer in i. Det är ett rör som kommer in till brunnen och röret kommer under från plattan på huset. Brunnens utlopp är kopplat med avloppsröret. Vi har kollat i brunnen o röret in är helt torrt. Det som finns där är avlopp. Det är lite avlopp som är fuktigt i mitten.

Jag har spolat alla kranar, brunnar och spolat alla toaletter för o kolla om det kommer in något vatten i brunnen. Jag har låtit det rinna i 5 minuter och det kommer inget in i brunnen. Allt går genom avloppet.

Jag har ringt en rörfirma med kamera inspektion och två olika företag med slamsug med kamerainspektion och fick som svar att det inte går att bedöma vilken funktion röret har eftersom det inte finns någon vatten i rörledningen. Det dem kan göra är att dem kan visa till vilken riktning den är kommer från och vart det tar stopp.

Jag har ringt förra ägaren om vilka brunnar som finns och om det är någon ombyggnad eller så.

Hur ska jag göra med brunnen. Ska jag bara låta den vara och inte bry mig om den eller ska jag kolla vart den leder till. Firmorna som jag kontaktade tyckte att det är bortkastade pengar om man gör inspektionen.

En firma hade en teori att det kan vara så att den brunnen går in som reserv om det skulle bli stopp i avloppet. Annan firma trodde att det kan vara en gammal dränerings brunn som bara inte används och avloppet kommer in från avloppsröret (vi har haft stopp ett flertal gånger).. En annan trodde att det kan vara så att röret var kopplat till någon gammal stupränna på andra sidan av huset.

Huset är från 1965 med källare.

Vad ska jag göra? Sorry att det blev långt inlägg.

Redigerat:
L
Vad menar du med att det är avloppsrester där , är källaren ombyggd , nya golv , nya avloppsrör , kan vara något som är borttaget , annars låt den vara kvar , sitter kanske inte i vägen bättre det än att döda något som man inte vet hur det är

Claes Sörmland
Hur gammalt är huset och dess rörledningar?

Har du kontaktat kommunen och efterfrågat ritningar från bygglovet? I modern tid så ritades avloppsledningar in.

Du skriver att den okända brunnens utlopp är kopplat med avloppsröret - menar du då att utloppet leds till det kommunala avloppetssystemet?

L Liteavvarje skrev:
Vad menar du med att det är avloppsrester där , är källaren ombyggd , nya golv , nya avloppsrör , kan vara något som är borttaget , annars låt den vara kvar , sitter kanske inte i vägen bättre det än att döda något som man inte vet hur det är
Källaren inte ombyggd. Har kollat med förra ägaren o han kände inte till någon ombyggnad.eller något liknande.Avloppsrester misstänker vi att dem är från där skarven där kopplingen mellan avloppsröret o brunnen är, Det har varit stopp i avloppsröret flera gånger och vi misstänker att avloppet hår tryckts in i brunnen.

Enligt Killarna som dränerar huset så får jag inte koppla in brunnen om jag inte vet vart den kommer ifrån. Jag tänkte också göra samma sak. Låta det vara som förut.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur gammalt är huset och dess rörledningar?

Har du kontaktat kommunen och efterfrågat ritningar från bygglovet? I modern tid så ritades avloppsledningar in.

Du skriver att den okända brunnens utlopp är kopplat med avloppsröret - menar du då att utloppet leds till det kommunala avloppetssystemet?
Har ritningar för avloppssystemet. Allt verkar ok. Men dräneringsbrunnarna är utanför huset och det finns inga ritningar för det. Det jag har fått från kommunen är var ledningarna går in och ut till huset.

Huset är från 1965. Rören verkar inte vara bytta. Det är betongrör som finns i huset.
Japp brunnens utlopp är kopplat med avloppet som går ut till kommunen avloppssystem.

L
Troligtvis är bakåtgående avlopp som skitat ner där som du säger vid stopp
gör som du tänkt

hur fungerar bakåtgående avlopp? Om det är för avloppet så vill jag stänga den. För det var där propparna alltid var. Slamsug killarna var hos oss 3 ggr på 6 mån o då var det ordenltiga stopp.

L
M Martin_355 skrev:
hur fungerar bakåtgående avlopp? Om det är för avloppet så vill jag stänga den. För det var där propparna alltid var. Slamsug killarna var hos oss 3 ggr på 6 mån o då var det ordenltiga stopp.
Ursäkta tydligheten
Det är när det blir stopp framåt och det inte vill rinna , då ökar det i brunnen och rinner baklänges in i andra rör ,

oki doki. Får ta dit någon som kollar upp allt så man får klarhet i det hela.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.