L
J jonaslatt skrev:
Antar detta e rensningslucka? Hitta också en lucka i golvet. Kan detta va något?

Barn har vi men vi har renoverat och problemet va innan och efter. Är garanterad att de inte har spolat ner något.

Det enda problemet vi har är råttor i avloppen. Har sett att de har bitit sönder eller försökt bita sönder vattenlåsen. Plus att vi hör de ibland i källaren rör. Haft kontakt med kommun flera gånger men de kan inte göra mer än lägga ut gift och det hjälper tydligen inte.
Det är rensluckor , den på röret , ( om den inte har öppnats på många år ,kan muttrarna ha rostat fast , mycket färg där ) , den i golvet är en rens för något som kommer från annat håll eller den stam som går ut i gatan , sedan det som jag inte heller gillar , råttor av avloppstyp ,
kommunen kan inte göra något säger dom , klart det är många i systemet , men då får dom väl sätta , slagfällor med vassa piggar på i halvstora stammarna , samt att det är larm på dom som säger till , när dom slagit igen , ge dig inte , det är kommunens problem , rätt som det är har du dom i huset , har du renoverat rörsystemet så är det säkert till plast , är som smör att gnaga i för deras tänder , samt att dom är utmärkta simmare och klättrare , i stockholm finns massor av dom i rören , flera fastigheter har slagdon i utgående stam

Har man turen att ha en inkommande avloppsledning som är lodrät, så kan man sätta dit ett råttstopp som i princip är en kortare bit med kraftigare dimension. Där kan de inte klättra upp då de inte kan ta spjärn mot väggarna. Exempel här http://acottm.se/produkter/aco-raattstopp/

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Ni tror inte på att gjutjärnsrören rostat så det är stopp utan att det är råttlik?
Från 58 är det garanterat gjutjärn och rören är snart 60 år

Protte

L
Vi vet inte , men kanske det är som vanligt ,gjutjärn till grundmur eller kanske direkt utanför sedan betongrör ut till rensbrunnar , kan var gjutjärn hela hela vägen till brunn , sedan är det nog betongrör ut på gatan , finns det då en massa björkar där , kan jag nog sätta en peng på att rötterna finns i rören mycket namnam att äta , får se vad han gör och upptäcker , synd om det är bara ca 2 meter gjutjärn kvar till betong , mycket jobb och gräva ( maskin ) och byta till plast ända ut till brunnen , men är det bästa , inga stopp i framtiden , överraskningarnas tid är inte ute när man har äldre hus

Oj nu vart det mycket att svara på.

Råttorna tycker jag e obehagligt och tråkigt för har de börjat bita på vattenlåsen så lär de någon gång komma in.
Har hittat någon rått stoppare som jag kan montera på rörsystem. Men det e riktigt tråkiga pengar.

Vad det e för rör innan huset vet jag inte. Men efter rensluckan så är alla rör plast i huset.

Vi la nytt tak och koppla bort avluftningen på vinden. Sen va det något som hände så taket blev avstannat ca en månad. Och när vi kom igång igen så reagerade kompisen på att det inte lukta något ändå att röret va avsågat.

Någon dag denna vecka så ska jag ta upp alla brunnarna i källaren samtidigt. Dammsuga med min våt dammsugare i alla hål. Sen köpa rensningsslang på jula för högtryckstvätt och spola över allt.
Samma med rensluckan. Jag öppnar och spolar rent så mycket som går.

Den måste vi fundera hur vi ska göra med råttorna.

Men va tror ni om luckan i golvet. Någon idé att försöka öppna den och spola där också

Y
Spolbilen har koll var han vill peta ner sin slang.
Varmvattenbil kostar några kronor mer men bättre mot fett.
Be om en bil rustad med kamera ifall spolbilen misstänker något som då kan bekräftas, såsom rasat rör eller råttbon.
Kostar ~2500-3000kr.

Visst kan du köpa spolslang och högrtryckstvätt för dom pengarna, men du saknar kunskapen att tolka ljudet och vrida slangen rätt (risk att den fastnar, eller inte tar sig förbi greningar, slang som ingår i tvättpaketen är inte så långa heller.) och får inte samma kraft. Nilfisk-tvättarna klarar varmvatten, det gör inte dom andra. Dessa ligger på gränsen i effekt så dåtidens automatsäkringar kan utlösas ifall du har sådana.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.