5 474 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Hjälp! Kommunalt dricksvatten men inte avlopp (spillvatten)?
Hej!
Vi har kollat på ett hus vi är intresserade av att köpa. Det är en villa/stuga som har kommunalt vatten men som enbart har en mulltoa. Vår tanke är att renovera fastigheten, och isåfall koppla in en riktig toalett, men när jag frågade mäklaren ang. avlopp säger han att vad han vet så har kommunen inga planer på att dra avlopp dit. Det är här jag börjar undra, då jag aldrig hört talas om att en fastighet kan vara ansluten till det kommunala vattnet - men inte avloppet. Någon där ute som har mer information än vad jag har kring detta, att man i detta fallet behöver ha kommunalt dricksvatten och isåfall egen infiltrationsanläggning för avloppet? Ingen jag pratat med har hört talas om att det kan vara på det här sättet och jag hittar ingen info när jag googlar heller.
Vi har kollat på ett hus vi är intresserade av att köpa. Det är en villa/stuga som har kommunalt vatten men som enbart har en mulltoa. Vår tanke är att renovera fastigheten, och isåfall koppla in en riktig toalett, men när jag frågade mäklaren ang. avlopp säger han att vad han vet så har kommunen inga planer på att dra avlopp dit. Det är här jag börjar undra, då jag aldrig hört talas om att en fastighet kan vara ansluten till det kommunala vattnet - men inte avloppet. Någon där ute som har mer information än vad jag har kring detta, att man i detta fallet behöver ha kommunalt dricksvatten och isåfall egen infiltrationsanläggning för avloppet? Ingen jag pratat med har hört talas om att det kan vara på det här sättet och jag hittar ingen info när jag googlar heller.
I en del områden finns kommunalt vatten med inget avlopp , och finns ingen skyldighet för kommunen att framdraga det , men när det kommer så småningom så är ni skyldig enlig lag att ansluta ( ca kostnad i dag mellan 125Kkr -150Kkr ) , då får fastighetsägaren själv stå för avloppshanteringen enligt de regler som kommunen bestämmer , antingen att ha mulltoa med tömning eller el-toa som bränner det , finns även sätt att anlägga en betongkasun för förmultning enligt regler för det ( då slipper ni tömningsavgift ) och . infiltration av BDT -vatten ( Bad ,Disk ;Tvätt ) om det är godkänt på fastigheten , nästa steg är tank för toa och infiltration av BDT
inga mellanting finns , så det är bara att välja vad kommunen medger
inga mellanting finns , så det är bara att välja vad kommunen medger
Tack för svar! Då hänger jag med lite mer. Jag funderar dock på om det kan vara så att det finns kommunalt avlopp också, men att fastigheten inte är påkopplad på det, alternativt att den är det men ändå har mulltoa av annan anledning. Det finns nämligen både tvättstuga, dusch och fullt fungerande kök i huset, men det vattnet kanske inte hanteras som spillvatten?L Liteavvarje skrev:
BDT-vatten är detsamma som avloppsvatten och ska gå ut i det kommunala och renas om det anslutet till VA , finns det vattenmätare i huset , annars kanske det är så att det går ut en årskostnad för vattnet , hade så själv i ett hus , det brukar vara så då det är enbart vatten , kolla med kommunen om detta , fråga hur det är med avloppsanslutning och när den ev. kommer om den kommer , ägaren idag måste ju veta något om detta samt mäklaren ska ju all information
som berör fastigheten
som berör fastigheten
Vi har kommunalt vatten och trekammarbrun med infiltration.
Vi har alltså vanlig toa och allt annat man önskar sig i ett modernt hus.
Vi har vattenmätare men betalar såklart bara taxa för vatten och inte för avlopp.
Men eftersom huset du är spekulant på har mulltoa, misstänker jag att kommunen ställer höga krav på avloppsanläggningen. Och att det är enklare att få infiltration godkänt om man inte har en toalett kopplad till den.
Så kolla med kommunen vad det ställer för krav på avloppsanläggningar
Vi har alltså vanlig toa och allt annat man önskar sig i ett modernt hus.
Vi har vattenmätare men betalar såklart bara taxa för vatten och inte för avlopp.
Men eftersom huset du är spekulant på har mulltoa, misstänker jag att kommunen ställer höga krav på avloppsanläggningen. Och att det är enklare att få infiltration godkänt om man inte har en toalett kopplad till den.
Så kolla med kommunen vad det ställer för krav på avloppsanläggningar
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Här har jag och flera andra kommunalt vatten, via en samfällighet, men enskilda avlopp i form av infiltrationsbäddar.L Liteavvarje skrev:
Vattenavgiften är 6 kr/m3.
Den årliga slamtömningen kostar ca 750 kr.
Klicka här för att svara