Byggahus.se

Byte av pump

1. B
    Medlem · 19 inlägg

borje o

Medlem
    Hej. Jag ska byta ejektorpump till mitt hus.
    Har kommit över en begagnad Grundfos cr 5-9,
    den ska ersätta min gamla Grundfos cpes 3-60.
    Denna ska passa enligt pumpguiden.
    Det jag undrar över är hur ska rörledningarna kopplas.
    Jag har köpt ett passande slankit, men jag vet inte
    vilken av rören som kommer upp ur borrhålet som ska
    kopplas var. Hittar ingen beskrivning vare sig på den
    gamla eller nya pumpen på nätet.

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Varför injektorpump , vid byte är det vanligt med dränkbar , en klar fördel med injektor , det kan inte fastna i hålet , som en del dränkbara gör när sten släpper i hålet ( dåligt berg )
    Du måste veta vilken av slangar som är upp eller ner för att kunna koppla rätt , annars funkar det inte , kan du se på gamla inkopplingen , ( längd på slangar eller annat som kan informera om vart dom gått )

3. B
    Medlem · 19 inlägg

borje o

Medlem
    Men jag har talat med en kille som bytte från en injektor till en dränkbar och den fastnade i
    hålet när han sänkte ner den, därför tänkte jag bara byta pumpen och låta ejektorn vara.
    Men måste ju kunna avgöra vilken av slangarna som är vilken på den gamla inkopplingen .

4. GK100
    Medlem · Jönköping · 10 615 inlägg

GK100

Medlem
    Är slangarna lika grova? Ibland skiljer de och då kopplar du den klenare till toppen på pumpen och andra till suguttaget nertill. Det är annars inget problem att du testar om du inte vet vilken du märker på funktionen när det är rätt.

Och fortsätt gärna korrekt kalla den ejektor som du började med i #1.

• Laddar…
  5. B
    Medlem · 19 inlägg

borje o

Medlem
    Du hade rätt! Jag var ute och kollade nu och den grövre slangen gick in där nere och
    den den klenare där där uppe.
    Skickar med bild.

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Då är det bara att koppla , den övre till den övre på nya pumpen , och den nedre till den nedre

Pass på så inte slangarna åker ner i hålet , säkra upp dom på något sätt , ejektorn får inte sitta i botten utan några meter upp
    Lycka till :)

7. B
    Medlem · 19 inlägg

borje o

Medlem
    Du ska ha tack!! Funderar över en sak till. Var luftar man någonstans på den nya pumpen.Det måste väl vara den skruven på övre anslutningen och där fyller jag väl på vatten också.
    Och det måste väl vara bättre att använda lingarn istället för gängtejp på alla gängor?

8. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Stäng om det finns en ventil till tanken annars töms tanken , bra att ha lite tryck kvar .
    Är slangarna fyllda , det bruka sitta en plastplugg på den nedre kopplingen , där fyller man på vid nyinstallation , slangarna fylls då , sedan i fylla däruppe .
    Det är rätt med luftningen , fyll på med vatten vänta lite så luften hinner bubbla upp fyll på mera tills riktigt fullt , du kan även ha luftskruven lite öppen och öppna till tanken , då trycks vatten baklänges och luftar pumpen , när du startar så ha utgående till tanken lite grann öppen
    och öppna luftskruven , trycket kommer att öka och det blir som en vattendimma från luftningen
    då brukar luften vara borta , öppna lite försiktigt mot tanken , du hör när vattnet kommer ,
    efter det klart
    PS det behövs inte mer än en halv tumme luft för att den ska tappa vattnet , bara fylla igen

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.