Byggahus.se

Byta kulventil?

1. B
    Medlem · norrbotten · 37 inlägg

brandklipparen

Medlem
    Hej var i farten att byta kulventil, läste på den gamla att det var en 25 gänga. Jag for till biltema och köpte http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ventiler/Kulventil-2000034457/

När jag kommer hem upptäcker jag då att de inte är lika långa. Den gamla är ca 9cm och biltemas är 8cm. Är det någon som vet vad som är smartast att göra passar den över huvud taget bifogar bild.

Uppmärksammade även biltemas som rostfri är det ett problem?

2. B

brandklipparen

Medlem
    Den gamla har verkar en pil och är monterad med flödes riktningen ska det vara någon typ av backventil. inkommande vatten ska självklart stängas av vid bytet.

3. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 486 inlägg

Krilleman

Plumber
    Passa dig för kopplingen på PEM-slangen. Den är inte rolig!

Och som vanligt är rekommendationen att du faktiskt investerar i en riktig vattenmätarkonsol nu när endå vattenverket kommer och stänger av i gatan, för din befintliga installation behöver verkligen klammas upp bättre!!

https://www.rinkabyror.se/artikel/vattenmatarkonsoll-kompl/

• Laddar…
  4. D
    Besserwisser · E · 17 911 inlägg

Daniel 109

Besserwisser
    Det där är inte en kulventil.

5. B

brandklipparen

Medlem
    Förlåt skulle stå byta till

6. L
    Husägare · Skåne · 3 746 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Det där skulle jag inte våga göra själv !
    Det behövs bytas allt ihopa, där skall finnas en en kulventil efter vattenmätarn också.
    Passa på att gör ett vattenutttag mellan mätaren och kulventilen, det är guld värt att kunna stänga hela huset och ha ett uttag som har vatten ändå.

OBS Du får inte röra gatuventilen om den skadas får du betala reparationen 20-30 kkr

Redigerat 17 sep 2017 17:18
  7. B

brandklipparen

Medlem
    Det finns en avstängning efter mätarn den är även den av äldre modell,syns inte på bilden. Ingen som vet om det finns ventiler som har liknande mått eller ska man leta en koppling som bygger 1 cm? Är denna pem- slang anslutning opålitlig, vilken modell bör man välja?

8. B

brandklipparen

Medlem
    Eller så sätter jag en sån där konsol men då utan vinklar. Men jag måste hur som helst byta den gamla ventilen.

9. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 486 inlägg

Krilleman

Plumber
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.