14 998 läst ·
71 svar
15k läst
71 svar
Tankbilen är för tung. Förstärka väg eller dra rör till gatan?
Goda nyheter. Jag hittade en grusbil plus trevlig förare som kunde spårlägga. I Ösmo-Nynäs. Han fick ut 16 ton 0-16 imorse. Räckte precis till första halvan (100m). Innan så gick han såklart ut och undersökte. Hans bedömning var att vägen under var i gott skick. Långt ifrån bara en åker som bilderna gav intryck av. Och han hade inga problem att köra trots att det är ganska blött nu. Han var helt lugn i att den kommer klara tankbilen också.
Sista biten var lite svårare på grund av grenar som hängde ivägen (tänkte ju inte jag på :-S ). Men också för att det blöta gräset gjorde det svårt för den baktunga bilen att svänga.
Jag har lite bakläxa att rensa bort grenar och sprida grus för fäste, så får vi nog ut lass nr två i veckan som kommer. Kostnad hittills: 5000kr. Och det enda jag gjort är att sitta hemma i stan och snacka på telefon med den trevlige och kunniga föraren. Tack alla på tråden för all hjälp. Ni har sparat mig +100 000 som det ser ut nu
Sista biten var lite svårare på grund av grenar som hängde ivägen (tänkte ju inte jag på :-S ). Men också för att det blöta gräset gjorde det svårt för den baktunga bilen att svänga.
Jag har lite bakläxa att rensa bort grenar och sprida grus för fäste, så får vi nog ut lass nr två i veckan som kommer. Kostnad hittills: 5000kr. Och det enda jag gjort är att sitta hemma i stan och snacka på telefon med den trevlige och kunniga föraren. Tack alla på tråden för all hjälp. Ni har sparat mig +100 000 som det ser ut nu
0-16 ger i princip ingen stadga eller bärighet av vägen om det är åkermark under. Men lite bättre blir det i alla fall. Men att anlägga en väg enligt gällande normer är för en privatperson inget som går att försvara rent ekonomiskt. Oftast är det inte värt kostnaden.
Kan berätta hur vi gjorde 
Vi har bra sandjord men ibland lite siltig.
När vi skulle bygga var vägen ett traktorspår utan grus, men även utan stora sättningar.
Helst ville jag anlägga väg efter bygget var klart, men det blev lerigt efter första regnet
Så då blev det markduk och några centimeter 0-40.
Nu efter 10 fungerar vägen fortfarande. Men pga tjockleken och duken går det inte att hyvla än.
Tanken var att lägga 0-16 efter bygget men har aldrig känt behovet.
Vi har bra sandjord men ibland lite siltig.
När vi skulle bygga var vägen ett traktorspår utan grus, men även utan stora sättningar.
Helst ville jag anlägga väg efter bygget var klart, men det blev lerigt efter första regnet
Så då blev det markduk och några centimeter 0-40.
Nu efter 10 fungerar vägen fortfarande. Men pga tjockleken och duken går det inte att hyvla än.
Tanken var att lägga 0-16 efter bygget men har aldrig känt behovet.
Är det bara ni som nyttjar vägen och eventuellt slambilen så kommer det funka om man kan styra när det är lämpligt att slamtömma. Men ska tex bönder i närheten använda vägen eller korsa den när de ska bruka marken så spelar det ingen roll hur man anlägger vägen.
Som sagt, ett lass 0-16 spreds ut imorse. 16 ton ränckte till att generöst fylla spåren typ 130m. 90 kvar. Idag regnar det, och imorgon också. Men jag ska ge mig ut med krattan imorgon ändå.
Det ser bra ut och håller fint enl grusbilföraren. Men jag ska nog följa råden här och välja typ 0-32 för resterande sträcka för att hjälpa bärigheten lite grann. 0-32 är kanske inte riktigt lika kul att gå på, men vi har ju sparat gräset i mitten så det blir nog ok. 0-16 känns nästan för lyxigt fint. Men allt känns otroligt bra än så länge.
Jag är dock lite osäker på vändplanen. Den behöver förstoras 2-3 meter vilket innebär att jag behöver fylla upp 25 cm tjockt lager där. Idealt så bör man säkert gå i flera grovlek-steg, men det blir dyrare med frakt. Tror ni det går att få bärighet om man lägger 0-32- bergkross i ett 25-30 cm tjockt lager och packar det lite med lastaren?
Det ser bra ut och håller fint enl grusbilföraren. Men jag ska nog följa råden här och välja typ 0-32 för resterande sträcka för att hjälpa bärigheten lite grann. 0-32 är kanske inte riktigt lika kul att gå på, men vi har ju sparat gräset i mitten så det blir nog ok. 0-16 känns nästan för lyxigt fint. Men allt känns otroligt bra än så länge.
Jag är dock lite osäker på vändplanen. Den behöver förstoras 2-3 meter vilket innebär att jag behöver fylla upp 25 cm tjockt lager där. Idealt så bör man säkert gå i flera grovlek-steg, men det blir dyrare med frakt. Tror ni det går att få bärighet om man lägger 0-32- bergkross i ett 25-30 cm tjockt lager och packar det lite med lastaren?
Glöm inte en markduk under , annars trycks gruset ner i leran efter ett par år9 9999 skrev:Som sagt, ett lass 0-16 spreds ut imorse. 16 ton ränckte till att generöst fylla spåren typ 130m. 90 kvar. Idag regnar det, och imorgon också. Men jag ska ge mig ut med krattan imorgon ändå.
Man kan inte ha markduk om man bara toppar lite.
Men om det är grus under, så kan bärighet inte vara så farlig. att det växt på ytan är ju mer ett problem för drivningen. axeltryck och hur ofta. det kommer inte slita på vägen om det är 2ggr per år som en tung lastbil kör där, under förutsättning att det är grus under. Däremot kan det ju det översta "jord/gräs" lagret behöva åtgärdas. Kanske räcker det med att skrapa av det? Grusvägar skall ju skrapas med jämna mellanrum så de inte växer igen...
Detta är ett typiskt problem på skogsvägar, dom används bara av jägare under decennier och så plötsligt skall det avverkas.
Vi brukar dra av vägen med en vägskrapa eller ett traktorblad som dom flästa bönder har eller närmsta maskinstation.
Det ligger alltid några cm jord på vägen med växande gräs, det är inte bra det blir gyttja när man kör på det och det måste bort.
När skogsmaskiner kört färdigt / kört sönder, hyvlar man av gyttjan och lägger ut i kanterna.
Nu lägger man på 0-40 i julspåren som man kan se i inlägg #30
När timmer bilar som väger 60-74 ton passerat med 15-20 lass är det dags att hyvla vägen så håler och sättning fyllas igen.
När allt timmer är ute har man en perfekt väg för många år framåt.
Du gör helt rätt, lägg på 0-XX vad chauffören råkar ha och rekommenderar i spåren, njut av gräset i mitten att gå på barfota !
Vi brukar dra av vägen med en vägskrapa eller ett traktorblad som dom flästa bönder har eller närmsta maskinstation.
Det ligger alltid några cm jord på vägen med växande gräs, det är inte bra det blir gyttja när man kör på det och det måste bort.
När skogsmaskiner kört färdigt / kört sönder, hyvlar man av gyttjan och lägger ut i kanterna.
Nu lägger man på 0-40 i julspåren som man kan se i inlägg #30
När timmer bilar som väger 60-74 ton passerat med 15-20 lass är det dags att hyvla vägen så håler och sättning fyllas igen.
När allt timmer är ute har man en perfekt väg för många år framåt.
Du gör helt rätt, lägg på 0-XX vad chauffören råkar ha och rekommenderar i spåren, njut av gräset i mitten att gå på barfota !
Idag fick jag ut 20 ton 0-30 till sista biten och vändplanen.
Hann inte ut med duk på vändplanen. Är på resa och fick lite panik när jag såg att regn är på väg. Men det kommer nog funka. Just där är det ganska torrt.
I helgen så blir det till att kratta runt lite och förhoppningsvis klarar jag finliret med skottkärra och svett.
Väldigt glad och tacksam att grus-killen vågade köra och sprida hela vägen. 20 ton grus sprider man inte gärna för hand med kärra och spade
Hann inte ut med duk på vändplanen. Är på resa och fick lite panik när jag såg att regn är på väg. Men det kommer nog funka. Just där är det ganska torrt.
I helgen så blir det till att kratta runt lite och förhoppningsvis klarar jag finliret med skottkärra och svett.
Väldigt glad och tacksam att grus-killen vågade köra och sprida hela vägen. 20 ton grus sprider man inte gärna för hand med kärra och spade
Klicka här för att svara