Magsjuka tror jag inte. Ingen diarré på det sättet.
Mer kramper i magen. Mitt började dagen efter att de satte på vattnet igen.

Vi börja koka vattnet idag. Jag ska ringa kommunen på måndag.

harry73
Får man fråga varför du inte började koka igår kl18 när @Liteavvarje gav dig det rådet?

Jo jag börja direkt då. Men barnen skulle inte ha mer vatten då. Och jag skulle inte heller ha. Så kokade bara upp en liter och ställde i kylskåpet

• Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
(y) vad bra

Hur lång tid brukar de ta? Jag tvättar flera tvättar om dagen. En diskmaskin om dagen dusch och fyller badkar. Ändå så e det missfärgat efter en vecka.

Men du har väl en leverantör av vattnet? Varför ringer du inte dem?

Jo Skövde kommun. Tänkte vänta till måndag. Men kanske får ringa på helgen också?

J jonaslatt skrev:
Jo Skövde kommun. Tänkte vänta till måndag. Men kanske får ringa på helgen också?
Pröva går ju. Men de har ju naturligtvis bara någon form av jour på helgen.

Claes Sörmland
Drick inte vattnet om det är grumligt. Köp vatten. Inte för att det är farligt men för att järnoxid kan ge magkramper. Kokning hjälper bara mot mikrober och det är vanligen inte problemet när järnoxidpartiklar grumlats upp i rörsystemet.

Det kommunen gör här vid liknande klagomål är att de uppmanar alla att spola. Och det ska inte spolas lite utan kranar ska rinna i många många timmar och ibland spolar de själva i gatan.

Vid googlig, samma info i artikelform:

https://www.sydsvenskan.se/2003-01-31/missfargat-vatten-kan-ge-magknip

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Drick inte vattnet om det är grumligt. Köp vatten. Inte för att det är farligt men för att järnoxid kan ge magkramper. Kokning hjälper bara mot mikrober och det är vanligen inte problemet när järnoxidpartiklar grumlats upp i rörsystemet.

Det kommunen gör här vid liknande klagomål är att de uppmanar alla att spola. Och det ska inte spolas lite utan kranar ska rinna i många många timmar och ibland spolar de själva i gatan.

Vid googlig, samma info i artikelform:

[länk]
Se där. Bifogar en bild svårt att se att det e missfärgad men vi har alltid haft jätte klart vatten som "man ska ha vid kommunalt vatten"

Jag e mest besviken att ingen har sagt att man ska spola. Nu har det ändå gått en vecka och det e fortfarande missfärgat. Och jag blev till och med sjukskriven för detta.

• Glas vatten med missfärgning, indikerar problem med kvaliteten på kommunalt vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ser bekant ut från mitt kommunala vatten när de har grejat med rören och vattnet rört sig i flödets omvända riktning.

Det är inte tiden som avgör hur länge det är grumligt utan hur mycket vatten som tas ut ur systemet. Grumlet måste spolas ut så det är vattenanvändning som är lösningen. Prata med grannarna som också har grumligt vatten så kan ni spola hela dagen.

Kommunen vet troligen inte ens om ditt grumliga vatten om inte någon av dina grannar har ringt in. De går vanligen bara ut med info om det finns risk för mikrobiell förorening eller om allmänheten är orolig (folk hör av sig). Lite grummel här och där i systemet är en del av den dagliga driften och innebär ju ingen ju ingen akut risk för människors hälsa (=smitta).

Prata nu med kommunen. Och de säger att vattnet blir lite missfärgat i början men försvinner om man spolar lite. Och det e absolut inte farligt och inget man kan få ont i magen av..

Så det kan inte bero på vattnet sa hon.

Uppenbarligen vet hon inte vad hon pratar om.

Anmäl till kommunen och be snällt att de tar ett vattenprov.

Jo jag får ringa i morgon igen.
För hon mena att man inte får ont i magen av att de byter något rör och vattnet e grumligt ett liten stund efter. Nu har det gått en vecka. Vilket jag anser är mer än en stund efter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.