2 124 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Vattentryckets påverkan av längd och höjd
Självbyggare
· Dalarna
· 14 inlägg
Hej.
Jag undrar om någon här kan ge en förklaring på mitt problem. Det gäller vattentrycket uppe vid garaget. Garaget ligger ca 50 meter bort och 7-8 höjdmeter uppåt. Jag har eget vatten och en hydrofor i källaren på huset. Där har jag mellan 3,5 och 5 bar som pumpen slår av och på vid. Men uppe vid garaget så blir det inte mer än 1,5 bar.
Jag tycker att det borde bli ett bar mindre på 9,8m i höjdskillnad, så eftersom jag inte har så stor skillnad så borde jag vid 5 bars tryck i källaren ha ca 4,2 uppe vid garaget. Men det har jag inte!
Uppe vid garaget har jag kollat med 2 olika manomtrar så det värdet tror jag på. Däremot har jag bara den gamla hydroforens manometer att titta på i källaren. Men det är bra tryck i vattenslangen inkopplad i källaren så det anser jag vara rimligt.
Är det nåt jag missat och tänkt fel på här? Det verkar ju finnas en hel del kloka människor här så jag tänker att någon kanske kan hjälpa mig.
MVH Magnus
Jag undrar om någon här kan ge en förklaring på mitt problem. Det gäller vattentrycket uppe vid garaget. Garaget ligger ca 50 meter bort och 7-8 höjdmeter uppåt. Jag har eget vatten och en hydrofor i källaren på huset. Där har jag mellan 3,5 och 5 bar som pumpen slår av och på vid. Men uppe vid garaget så blir det inte mer än 1,5 bar.
Jag tycker att det borde bli ett bar mindre på 9,8m i höjdskillnad, så eftersom jag inte har så stor skillnad så borde jag vid 5 bars tryck i källaren ha ca 4,2 uppe vid garaget. Men det har jag inte!
Uppe vid garaget har jag kollat med 2 olika manomtrar så det värdet tror jag på. Däremot har jag bara den gamla hydroforens manometer att titta på i källaren. Men det är bra tryck i vattenslangen inkopplad i källaren så det anser jag vara rimligt.
Är det nåt jag missat och tänkt fel på här? Det verkar ju finnas en hel del kloka människor här så jag tänker att någon kanske kan hjälpa mig.
MVH Magnus
Hur har du mätt? Trycket med stängd kran är ju inte det enda som avgör flödet. Om trycket är mätt utan något flöde så har jag svårt att se någon annan förklaring än att den ena manometern (eller båda) visar fel.
Om det är ett långt och smalt rör så faller trycket på vägen när det strömmar vilket kan förklara dåligt flöde. Trycket vid stillastående borde ändå inte diffa så mycket.
Om det är ett långt och smalt rör så faller trycket på vägen när det strömmar vilket kan förklara dåligt flöde. Trycket vid stillastående borde ändå inte diffa så mycket.
Vad händer om du slår av pumpen och öppnar nån kran så att allt tryck försvinner? Visar manometrarna på båda ställena 0 så kan man ju anta att dom visar någorlunda lika även vid tryck. Alternativt kan du ju byta ut den gamla när du ändå har trycklöst. Då har man i alla fall eliminerat felmätning.
Självbyggare
· Dalarna
· 14 inlägg
Det är utan flöde jag mäter. Det är 32mm slang upp dit. Den gjorde jag rent nu i sommar med två svampar som jag blåste igenom en massa gånger, för jag tar ofiltrerat vatten upp till garaget, så det kom ut lite brunaktigt vatten en gång. Så därför vet jag att det inte är nåt fel där, även om det inte skulle påverka trycket i stängt system. Det sättet jag mäter trycket är när jag fyller på golvvärmen i garaget, och när jag drog en slang över till grannen som hade slut på vatten i sin brunn en dag. Då såg jag på deras hydrofors manometer.
Jag har också tänkt på om jag ska köpa en ny manometer och sätta på den gamla hydroforen. Men innandet så provar jag med att ställa frågan här och se om det kan finnas nån annan fysikalisk förklaring där jag haft "otur när jag tänkt"...
Jag har också tänkt på om jag ska köpa en ny manometer och sätta på den gamla hydroforen. Men innandet så provar jag med att ställa frågan här och se om det kan finnas nån annan fysikalisk förklaring där jag haft "otur när jag tänkt"...
Koppla manometern i trädgårdsslangen dra den tillbaka till källaren, om du inte har något flöde skall mätarna visa samma vid samma höjd !!!
Om inte är det fel på mätare eller ett flöde/läckage.
Annars har vi alla otur när vi tänker.
Det är alltid noll bar när vattnet kommer ut i det fria.
Om inte är det fel på mätare eller ett flöde/läckage.
Annars har vi alla otur när vi tänker.
Det är alltid noll bar när vattnet kommer ut i det fria.
Klicka här för att svara
