Skulle rengöra filtret på inkommande vatten, men se, där var det totalstopp att få loss filterhållaren. Filterhuset är av denna modell, dock så är diametern på hållaren 16 cm:

http://www.billiga-vattenfilter.com/filterhus/31-filterhus10.html

Köpte en oljefilteravtagare, men den var för liten. Vad ska man använda istället?

S Stadsbonden skrev:
Skulle rengöra filtret på inkommande vatten, men se, där var det totalstopp att få loss filterhållaren. Filterhuset är av denna modell, dock så är diametern på hållaren 16 cm:

[länk]

Köpte en oljefilteravtagare, men den var för liten. Vad ska man använda istället?

Har du släppt trycket i filtret på den röda skruven? Efter det brukar man kunna lossa huset för hand.

Oj, det har jag inte tänkt på! Har bara stängt till- och från-ventilen. Provar så fort jag kommer hem!

Krilleman
Ibland sitter dessa riktigt hårt trots att man släpper på övertrycket via luftningen.

En filternyckel i korrekt storlek är att rekommendera!

140311.jpg

Kan rapportera att det var övertrycket som höll fast den :geek: hade både en sån för nyckel och andra tillhyggen men den rörde sig inte än tum innan jag hade släppt på trycket med en liten skruv. Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.