Hej!
Kommunen har nu skickat faktura på VA och jag ska ansluta till det.

Jag tänkte kolla om någon har lite input i nedan:

Har idag ett avlopp som går ner till en tank. Det är nedgrävt ca 30cm med sand runtom och isolering i form av frigolit på ovansidan. Avloppet har aldrig frusit. Min tanke är att lägga nya rör i den gamla "rörgraven" och där även lägga vattenledningen. Anledningen till att det ej är nedgrävt beror på bergförekomst.

Jag gissar att vi har ca 25m till anslutningspunkt gata. Vi har ett fall på 5 meter. Ska man göra "punktfall" som är brantare istället för att ha samma fall hela vägen?
Planen är att inte ha någon isolering eller någon värmekabel i avlopp (mer än toppa med frigolit). Men göra en spolpunkt i mitten. Eller ska man slänga in en värmekabel ifallatt?

Vattenledningen funderar jag på Purus supra plus - med isolering och värmekabel inbyggs. Denna läggs i samma "rörgrav". Någon som har erfarenhet?

Eller ska man spränga berg och få ner det frostfritt trots eskalerande kostnader?

Vi har vårt avloppsörr på 10 cm utan isolering och har aldrig haft problem. Var i landet bor du?

Enda platsen där jag kan påminna mig att jag sett värmekabel till avlopp var vid Blåhammarens fjällstation som ligger 1100 meter över havet i Jämtland. Finns det fall på avloppet hela vägen vilket det absolut bör göra av andra skäl så står det aldrig vatten stilla i det. Och därmed fryser det inte.

När det gäller vattenledningen skulle jag titta efter en automatisk styrning till värmekabeln som stänger av den när det är plusgrader ute. Min erfarenhet är att det är högst märkbara mängder energi som de gör av med.

@huggan - en bit utanför sthlm.

@ Avemo - tanken är att ha automatik. Räknar med att den drar ca 18-20w/meter vid maxkyla under längre period. Eller runt 5w/m i snitt under vintern - 75w/h=ca 60kW/mån. 60kr/mån. Dvs svårt att motivera kostnader för sprängning tex.

Den värmetråd jag har är så kallat självreglerande. Den drar 10 W/m och reglerar automatiskt ner när den blir varm. I praktiken verkar den aldrig bli så varm att den drar nämnvärt mindre. Jag har bara 5m så 50 W * 24 timmar/dygn * 30 dygn/månad ger 36 kWh/månad. Om du har 25m till anslutningspunkt blir det 180 kWh/månad. Förvisso inte ruinerande, men kan man halvera det med en termostat så betalar den sig ganska fort.

• Gilla
vaspen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.