Byggahus.se
Jag bor i en villa och har installerat ny tvättmaskin och torktumlare. Elen går från armaturen längs taket (ca. tre meter). Vatten tas från ena tvättfatskran (ca 2 meter). Avloppsslangen (ca 1 meter) läggs i duschen vid användning. Väggarna är klädda med kakel och golvet med klinker. Jag är inte riktigt nöjd med situationen. Kan man "ta loss" en rad kakel, fuktspärr, gips och bygga in el, vatten och avlopp - eller finns det något annat alternativ?

Beror lite på planlösning i badrummet. Rent tekniskt sett skulle jag och många andra tycka att deet skulle gå bra att öppna bakom TM och dra dit nya ledningar från annat håll. Där är det ju skydddat från stänk från dusch/handfat mm. I tvättstugor finns ju inte krav på ett helttäckande tätskikt.

Som jag tolkar frågan, så är det i ett badrum vi befinner oss i, och då är det ju betydligt svårare att göra förändringar med hänsyn till kraven på tätskikt, än om vi befunnit oss i en tvättstuga.
En snyggare elinstallation KAN ju gå att fixa, beroende på förutsättningar. Var finns el tillgänglig t.ex.?
Vatten- och avloppsanslutningen bör ju gå att göra mer permanent. Men hur är ju beroende på förutsättningarna även där.
Ge oss någon bild på förutsättningarna, så blir det mer inputs..

DSC_0001.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elen tar jag idag ovanför armaturen. En vit kabel syns där. Nackdelen är att när ljuset släcks, så stoppas elen också. Vatten från kranen närmast duschen och avloppslangen läggs i duschens golvbrunn. Jag skall byta duschkabinen också. Tvätmaskinen och torktumlaren står mot väggen där skåpet med lakan mm. står i bilden. Jag bor inte i lägenheten - ser nu att det finns ett eluttag på väggen också. Det är inte samma kakel och klinkers idag.

Tack för bilden. Att du tar el från armaturen tycker jag är rätt farligt med tanke på den höga elektriska belastning en TM eller TT utgör. En vanlig ljusknapp tål sådant inte så bra. Brandrisk.
Kommer elen uppifrån till badrummet eller nedifrån (källare)?

Håller med om armaturens eluttag. Nu har det fungerat åtta år dock. :).Elen kommer nerifrån. Proppskåpet är i garaget.

Finns det någon el i väggen bakom tvättmaskinen? Exempelvis i rummet intill?

Man möjligen dra elen genom sidoväggen. DVS till höger i bilden.

Ja, finns det el i väggen där så går det ju kanske att lösa eldragningen dit. Men en tvättmaskin bör brukligt vara avsäkrad på en egen säkringsgrupp. Något för en elektriker att kika på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.