Huvudsyftet med det yttre röret är väl dels att leda eventuellt läckage till ett ställe där det gör mindre skada och dels göra så att det går att byta ut själva vattenröret?
Så rent tekniskt ser jag som lekman inget akut fel med den installationen så länge det är tätt vid genomföringen i köksskåpet.
Någon sakkunnig får gärna rätta mig om jag har fel.