Hej,

Har gått och funderat ett bra tag nu på alternativ till kommunalt avlopp. Tycker att det rent generellt är befängt att man gräver upp marken och lägger ner rör som som man får gräva upp efter ett par decennier för att de läcker.

Sedan ska vi inte prata om att blanda svartvattnet med gråvattnet, känns befängt i min värld att man använder dricksvatten för att spola svartvattnet med men blir ju även svårare att rena vad jag förstår.

Så jag har funderat en hel del på om det kanske är både bättre för miljön om man kan ta hand om sitt avfall på plats. Om man t.ex hanterar svartvattnet via någon långtidskomposterande lösning bör väl utsläppet plus miljöpåverkan också bli lägre än om man skall forsla avloppsvattnet till reningsverket och med allt som tillkommer där.

Sedan har man ju hört en hel del historier om folk som förvisso fått ha sitt enskilda avlopp men ändå varit tvungna att betala hutlösa summor för det kommunala avloppsystemet man ändock inte använder. Men behöver man verkligen betala?

Tar man och läser Lag (2006:412) om allmäna vattenvänster kan man läsa följande:

"Skyldighet att betala avgifter för allmänna vattentjänster
24 § En fastighetsägare skall betala avgifter för en allmän va- anläggning, om fastigheten
1. finns inom va-anläggningens verksamhetsområde, och
2. med hänsyn till skyddet för människors hälsa eller miljön behöver en vattentjänst och behovet inte kan tillgodoses bättre på annat sätt.

Vid bedömning av behovet enligt första stycket 2 skall särskild hänsyn tas till i vilken utsträckning jämförda alternativ tillgodoser intresset av en god hushållning med naturresurser."

Är det bara jag eller öppnar inte detta upp för att man kan få slippa betala de hutlösa summorna kommunerna kommer med?

Jag vill göra rätt för mig och försöka hantera mitt avfall lokalt och så naturligt som möjligt och vill inte bli ekonomiskt bestraffad för det om jag skulle råka "bo fel". Har någon av er gått i liknande tankar som mig?

En sidnot är att jag ringde till min lokala kommun och pratade med miljökontoret. De verkade hålla med mig om min tolkning av lagenmen att de aldrig skulle låta mig få slippa betala om det skulle komma på tal. Om jag hade velat få rätt skulle jag få driva det till domstol var svaret jag fick mer eller mindre.

T Tomas Tomplast Gustavsson skrev:
De verkade hålla med mig om min tolkning av lagenmen att de aldrig skulle låta mig få slippa betala om det skulle komma på tal. Om jag hade velat få rätt skulle jag få driva det till domstol var svaret jag fick mer eller mindre.
Ja, gör det inte. Du har nog en rejäl uppförsbacke om du försöker få rätt mot kommunen i avloppsfrågan,
och det är säkert inte värt det om man räknar med investerade pengar och nedlagd tid.

Satsa på att bygga ett trevligt hus och njut av livet i stället!

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Claes Sörmland
Trots lagens text så är det oerhört svårt att använda 24 § för att slippa anslutning. Se exempel här:

http://www.domstol.se/Ladda-ner--be...betala-avgifter-for-allmanna-vattentjanster-/

Jag minns inte riktigt resonemanget i domstolen. Om det handlar om att lagen berör att ordna lösningar i ett större sammanhang (1 §) eller om det helt enkelt är väldigt svårt att visa att man tillgodoser behovet på ett bättre sätt sätt utan anslutning.

Detta att man spolar toa med dricksvatten brukar tas upp som en tokighet.

Det är inte alls tokigt. Vattnet är visserligen rent för att vi skall kunna dricka det, livsmedel. Men det behöver vara ungefär lika rent för att fungera rent tekniskt. Skall du leda vatten genom rörsystem, och dessutom ha det stående i en wc cistern, ibland i flera dagar så måste vattnet vara rent.

Om man tittar i en wc cistern så ser man lätt att dricksvatten egentligen borde vara ännu renare för att toan skall fungera bra.

• Gilla
remrag och 2 till
  • Laddar…
Jag tror också man har en lång väg att vandra för att övertyga kommunen. Dom har ju det övergripande ansvaret för det lokala miljöarbetet och att övertyga dom om att man kan bygga en egen avloppsanläggning som är minst lika bra som deras på att avskilja skadliga ämnen, smittsamma ämnen, tungmetaller, etc utan att orsaka några andra olägenhet är nog näst intill omöjligt. Iallafall om man ska göra det till en rimlig kostnad.

Sen får man ju tänka på att avloppsystem behöver en viss mängd vatten för att fungera optimalt så även om man i teorin skulle kunna hävda att det bästa är att enbart släppa ut de kottar man producerar i avloppet så skulle det inte fungera. Så man kan nog tycka vad man vill om det färskvatten man spolar med. Det får liksom ingå i det hela även om det är "resursslöseri" sett ur vattnets synvinkel.

Det låter inte som att du kommer undan anslutningsavgiften, men om det är det "onödiga" användandet av dricksvatten som stör mest så finns det ju ett flertal vattenlösa alternativ att titta på; förbränningstoa, olika separeringslösningar, mulltoa och så vidare. Hur dessa klarar sig rent miljömässigt med tanke på elförbrukning eller avfallshantering har jag ingen aning om men det går säkert att räkna ut. (y)

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Detta att man spolar toa med dricksvatten brukar tas upp som en tokighet.

Det är inte alls tokigt. Vattnet är visserligen rent för att vi skall kunna dricka det, livsmedel. Men det behöver vara ungefär lika rent för att fungera rent tekniskt. Skall du leda vatten genom rörsystem, och dessutom ha det stående i en wc cistern, ibland i flera dagar så måste vattnet vara rent.

Om man tittar i en wc cistern så ser man lätt att dricksvatten egentligen borde vara ännu renare för att toan skall fungera bra.
För att inte tala om kostnaden med ett nytt ledningssystem för spolvatten...

H hempularen skrev:
...Men det behöver vara ungefär lika rent för att fungera rent tekniskt. Skall du leda vatten genom rörsystem, och dessutom ha det stående i en wc cistern, ibland i flera dagar så måste vattnet vara rent.

Jag vet att Ekerum Golf & Resort (ej campingen) hade några toaletter ute längs banan som inte spolades med dricksvatten, men jag har förmig att det byggdes om senare pga en massa problem.

Jag är uppvuxen någon km från Ekerum, det är även där delar av ”Den ofrivillige golfaren” spelades in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.