Min man och jag sitter för närvarande med århundradets huvudvärk och en fin början på varsitt magsår.
Vi köpte hus i ett litet samhälle på landet 2010. I alla papper på huset, och även i frågeformulär påskrivna av säljaren, står det att vi ska ha enskilt vatten och kommunalt avlopp.
Men nu har vi av olika anledningar börjat misstänka att vi även har kommunalt vatten. Bland annat får även vi luft i rören och missfärgat vatten när vattnet varit avstängt i resten av samhället. Detta har sammanfallit tillräckligt många gånger för att vi ska bli misstänksamma.
Huset är byggt 1944 och ska aldrig ha varit påkopplat på kommunalt vatten. Men han som byggde det och bodde här innan dom vi köpte det av var rörmokare så...
Finns det något enkelt sätt att se om vi är tjuvkopplade på kommunens vatten utan att börja gräva i gatan? Känns som att vi skulle behöva svart på vitt innan vi går vidare till vad vi nu behöver göra.
Vi köpte hus i ett litet samhälle på landet 2010. I alla papper på huset, och även i frågeformulär påskrivna av säljaren, står det att vi ska ha enskilt vatten och kommunalt avlopp.
Men nu har vi av olika anledningar börjat misstänka att vi även har kommunalt vatten. Bland annat får även vi luft i rören och missfärgat vatten när vattnet varit avstängt i resten av samhället. Detta har sammanfallit tillräckligt många gånger för att vi ska bli misstänksamma.
Huset är byggt 1944 och ska aldrig ha varit påkopplat på kommunalt vatten. Men han som byggde det och bodde här innan dom vi köpte det av var rörmokare så...
Finns det något enkelt sätt att se om vi är tjuvkopplade på kommunens vatten utan att börja gräva i gatan? Känns som att vi skulle behöva svart på vitt innan vi går vidare till vad vi nu behöver göra.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 801 inlägg
Har ni enskilt vatten så borde ni ju ha en brunn och pump mm.
Jodå en brunn har vi på tomten. I källaren står något gammalt lik till hydrofon också. Vi har aldrig behövt pilla på eller göra något med vattnet. Vi har haft en rörmokare här som satt dit ett utkast på baksidan bara.
Vattenkvalitet är helt utmärkt också...
Vattenkvalitet är helt utmärkt också...
Malin Bergkvist skrev:
Spola vatten i någon kran, då ska pumpen starta efter ett tag, den startar inte direkt då det finns en "buffert" i hydrofortanken. om pumpen startar efter ett tag då har du förmodligen egen brunn...
På bilden ser jag att mannometern visar tryck på hydrofortanken....
Jo den är ju ganska given! Jag om formulerar mig: "Har vi ett hus som är olovligt inkopplat på kommunalt vatten utan att kommunen vet om det och utan att vi betalar för det?"
Då ska jag hem och spola massa vatten och be en liten bönHSP skrev:
Vår familj hade liknande "bekymmer " när vi sålde en sommarstuga. Det som hände var att vi blev efter debiterd i ca 5 år kommer inte ihåg exakt. Detta var i Umeå och ume vatten tror jag det kommunala vattnet hette. Ca 5 år var max dom enligt lag kunde efterdebitera enligt schablon sa dom då 2010.
Men i ditt fall borde det inte vara dolt fel från säljaren men i positiv bemärkelse 😆
Men i ditt fall borde det inte vara dolt fel från säljaren men i positiv bemärkelse 😆
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Borde det inte gå att se på rören och slangarna hur vattnet är kopplat?
Inkommande vatten till den gamla pumpen är väl längs till vänster på bilden?
Hur går vattnet till husets vattenrör, är de sammankopplade med hydroforen,
eller något annat nyare rör?
Och finns det någon annan koppling till hydroforen än från pumpen?
Vad är det för grov slang som ligger lös i en stor båge?
Ser ut att ha kunnat vara en gammal sugslang i brunnen, med backventil/sil i ena änden.
För visst borde det gå att spåra vilken väg vattnet kommer in!
Inkommande vatten till den gamla pumpen är väl längs till vänster på bilden?
Hur går vattnet till husets vattenrör, är de sammankopplade med hydroforen,
eller något annat nyare rör?
Och finns det någon annan koppling till hydroforen än från pumpen?
Vad är det för grov slang som ligger lös i en stor båge?
Ser ut att ha kunnat vara en gammal sugslang i brunnen, med backventil/sil i ena änden.
För visst borde det gå att spåra vilken väg vattnet kommer in!
Varför i hela friden ska ni ha magsår för det?
Bryt huvudströmmen, eller ännu hellre, invänta ett strömavbrott och spola sen järnet i alla kranar. Om vattnet inte sinar så har ni kommunalt vatten.
Bryt huvudströmmen, eller ännu hellre, invänta ett strömavbrott och spola sen järnet i alla kranar. Om vattnet inte sinar så har ni kommunalt vatten.
Därför att om vi har tjuvkopplat vatten misstänker jag att kommunen inte blir så glada över det. Att ansluta sig till kommunens vatten kostar ca 150 000 + om dom kanske vill ha betalt i efterhand för det vi redan använt.Nyfniken skrev:
Alternativt att kanske behöva borra nytt eget vatten, viket jag räknat med lär gå på typ 100 000. I viket fall lär vi nog få gå till kommunen med mössan i hand.
Att bara låta det va är inget alternativ heller om vi någonsin vill kunna sälja med rent samvete och inte behöva oroa oss för att nya ägarna ska upptäcka det och ställa oss ansvariga.