Hej, hade en firma som renoverade mitt badrum förra året.

Bytt stam, bilat, flyttat avlopp m.m.

Har idag noterat efter att jag rensat filtret i min unidrain att när man spolar så kommer det upp vatten. (dock ej höjd till golv) säg ca 3-4cm upp, sedan sjunker det och försvinner.

Badrummet är byggt så att(från vänster och fall )

Dusch/badkar - handfat - wc -> ut till hall sedan ner och bort till huvudstam.

När jag stoppade ner mobilen och filmade, såg jag gukka upp till den höjden i märke på rör i insidan , samt att det låg kvar i botten tror det också kan varit no2 rester som spolats upp och blivit kvar.

Vi duschar en del uppe också samt badar med barnen så det kan lika bra vara annat också.

Jag misstänker att firman i fråga monterat grenrör enligt denna :

https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/inomhusavlopp-uponor-pp-grenrör-110-75x88°-grå

Åt fel håll dvs motsatt håll(mot duschen)

Fall och annat funkar bra och inget strul för övrigt med stopp och liknande.

Min fråga

Kan man driva detta mot firman? 10års fantastisk garanti dock finns dem inte längre kvar... Tänker då typ mot försäkringsbolaget dem hade när bolaget fanns och gjorde vårt badrum eftersom just denna del inte vart uppenbart riktigt korrekt gjort.

Eller ska man skita i detta och spola rent 1ggr om året?(har inte haft problem med avlopp änsålänge) och låta det vara?

Ville höra lite åsikter kring detta.

Man blir ju så trött på amatörer...

Möjligt att fallet är lite dåligt men om det är skit i röret så får du ju börja med att spola det och se vad som händer. tror det blir svårt att driva det mot någon iallafall.

Fallet är bra, tror att grenröret skjuter över vattnet åt fel håll bara. (såg att den var felmonterad när jag tätade toan i höstas eftersom det kom upp dålig lukt)

Förmodligen så, fan alla hantverkare man anlitat så blir d strul... Det man gör själv blir så mycket bättre

• Gilla
remrag
  • Laddar…
Visst kan den gå åt fel håll, men det låter lite osannolikt. Mer sannolikt att de monterat ex. ett rent T rör som inte leder åt något speciellt håll. Men det finns många olika fel om kan ge den beskrivna effekten, halvt stopp i röret är väl det vanligaste.

Förresten om firman inte längre finns, så är det påtagligt vanligt för företag som gör den sortens misstag...

H hempularen skrev:
Visst kan den gå åt fel håll, men det låter lite osannolikt. Mer sannolikt att de monterat ex. ett rent T rör som inte leder åt något speciellt håll. Men det finns många olika fel om kan ge den beskrivna effekten, halvt stopp i röret är väl det vanligaste.
Vad är osannolikt? Såg att den låg åt fel håll frågan är om det kan påverka så mycket. Sen är det ju så att wcn har ju duschen och handfatet på samma rör (fast dusch +handfat är 75 och wcn är 110)

Tror inte det är stopp eftersom det försvinner och det inte varit problem i avlopp i huvudtaget.

Sen kanske det blir så gukkigt och det är oundvikligt, kanske trycket från wcn som gör att vattnet fylls upp och sedan försvinner.

Hade grenröret varit åt andra hållet kanske det inte hade varit så.

H hempularen skrev:
Förresten om firman inte längre finns, så är det påtagligt vanligt för företag som gör den sortens misstag...
Jo visst är det så, hemläxa har man gjort. Tagit in 5 offerter, inte tagit billigaste, funnits i tre år, goda recensioner m.m.

Tror det är klassisk, man vill expandera tar in mycket beställningar, hyr in okontrollerad extern arbets kraft från vänster och höger, lovar garantier jobb enl bkr +sv m.m. Kunder börja klaga, kostar tid och pengar att åtgärda alla garanti fel sedan blir de konkurs. Man kanske har fifflat lite med momsen också på det hela..

Ok, om du faktiskt kan se att det går åt fel håll. Det är i så fall dunderfel. Det är möjligt att du kan få åtgärd via firmans ansvarsförsäkring. Fanns den betald när jobbet gjordes så skall den ersätta trots konkurs. Men det kan vara struligt att nå fram. Om du får reda på var de var försäkrade, så kan man ju börja med en kontakt med bolaget.

H hempularen skrev:
Ok, om du faktiskt kan se att det går åt fel håll. Det är i så fall dunderfel. Det är möjligt att du kan få åtgärd via firmans ansvarsförsäkring. Fanns den betald när jobbet gjordes så skall den ersätta trots konkurs. Men det kan vara struligt att nå fram. Om du får reda på var de var försäkrade, så kan man ju börja med en kontakt med bolaget.
Jo såg det när jag bytte tätningsring till avloppet/wcn då det luktade. Man ser liksom hörnet/vinkeln på höger sida (samma sida som som fallet ska gå mot)

Nu duschar vi och borstar tänder m.m. en del i detta badrum eftersom det är övervåning så det spolas ju dagligen. Men som sagt så blir det gukka kvar och den ska ju inte finnas där egentligen...

En annan fördel är ju att det är byggt på lite flytspackel och eps så man kanske på ett smidigt sätt kan kapa av och byta /skifta den delen.. Samt där finns inte golvärmen

Jag tänker iallafall inte göra det, får kolla med trygg hansa som var deras försäkrings bolag på vad dem säger.

Tack för tips!

Och rent teoretiskt

Kollade med trygg hansa, dem gör ingenting för att korrigera fel utan skulle det uppstå någon skada så ska dem kunna täcka det.

Så vi kör på med spolandet 1ggr om året, måste spola ändå övriga ställen så låt gå!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.