Hej.
Inspirerad av tlundbergs fina inlägg " får inte upp trycket i hydropressen" 2/5 2014 (!!!), där han fixar till en gammal pump, så tänkte jag kolla lite närmare på min gamla vattenpump. Har redan köpt ny pumpautomat, men nyfikenheten om hur det egentligen funkar, tar över. Man måste ju lära sig något nytt också
. Den gamla pumpen verkar ha 2 ingångar ??? Pumpen är en gammal Foke 2147, som jag inte lyckats hitta så mycket info om.
Fråga : vilken funktion har ut/ ingången, som sitter i motoraxelns förlängning d.v.s det nedre hålet på vänster sida ?
Är det för något specialändamål?
Är det här hydrofor/ hydropress kopplas in?
Inspirerad av tlundbergs fina inlägg " får inte upp trycket i hydropressen" 2/5 2014 (!!!), där han fixar till en gammal pump, så tänkte jag kolla lite närmare på min gamla vattenpump. Har redan köpt ny pumpautomat, men nyfikenheten om hur det egentligen funkar, tar över. Man måste ju lära sig något nytt också
Fråga : vilken funktion har ut/ ingången, som sitter i motoraxelns förlängning d.v.s det nedre hålet på vänster sida ?
Är det för något specialändamål?
Är det här hydrofor/ hydropress kopplas in?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har inte sett att det står ”in” i gjutningen där du skrivit ut? På den uppåt står det ”ut”
Det har varit kopplat In till "In" d.v.s porten märkt " IN" i gjutningen. Ut har varit "UT" d.v.s rakt upp. Mitten ( centrum) har varit pluggad. Småhålen är för manometer och tryckvakt ( finns 1 st på andra sidan också). Påfyllning och avtappning är också klara ( ovanpå " IN" respektive längst ner i gjutningen), men är du säker på att centrum är den riktiga "IN" ? Om jag tittar in i centrum, så ser jag ett litet ( bara c:a 10 mm ) hål rakt genom hela paketet till den roterande delen. Från " IN" porten verkar det vara mycket större area till pumphjulet.
Det jag funderar över är ju just att detta centrumhål inte normalt finns på dagens pumpar fast pumpprincipen verkar vara densamma.
Det jag funderar över är ju just att detta centrumhål inte normalt finns på dagens pumpar fast pumpprincipen verkar vara densamma.
Redigerat:
Bommad texten lite , men normalt med som du säger är ett hål rakt in till centrum av svinghlulet som slungar vattnet utåt av centrifugalkraften , men kanske vingarna är inverterade på denna pump , men jag aldrig sett något i den stilen , det är mot alla odds i pumpar .
Vattnet går in i centrum och ut på vingars sida
Vattnet går in i centrum och ut på vingars sida
Klicka här för att svara