L Lane skrev:
Lite utanför sakfrågan, men jag tycker det är märkligt att det inte ger en värdeökning (eller iaf plus minus noll) med kommunalt VA, jag och många jag känner har bedömt detta som viktigt när vi tittat på hus, en brunn och avloppsanläggning ska kollas och skötas, vilket min generation gärna undviker ;)
men precis i kustzonen är det säkert annorlunda där är kanske läget så otroligt mycket mer avgörande för priset. Men jag hade varit beredd att ge mer för ett hus med kommunalt va.
När min kollega precis köpt sommarhus på Öland kom VA och där var det så att om man inte kunde låna inom husets värderingar blev man erbjuden en avbetalningsplan av kommunen. Som jag förstod det var kommunen tvungna att erbjuda det vid tvångsanslutning, men det är ingenting de brukar gå ut med utan tar från fall till fall.
De erbjuder en avbetalningsplan hos oss också, men om den är ekonomiskt fördelaktig det är en annan fråga...

Rörande värdeökningen så beror den på om du har bra vatten och avlopp eller ej. Har man bra vatten och avlopp så påverkar det inte huspriserna. Det är en prispressad marknad på landet i Göteborgsområdet, många fler som vill bo så än vad det finns hus...

Ja, sant. Jag bor också utanför Göteborg.
Och jag umgås kanske i en särskilt krets som arbetar med vatten, hälsa och miljö så min bekantskapskrets är kanske inte representativ när jag tänker efter. Jag tar tillbaka det, jag tillhör nog inte medelsvensson i det avseendet.
De flesta utgår nog från att det finns fungerande toalett, många tänker nog inte framåt. Inte direkt något som mäklare lyfter heller, en kompis till mig drev utbildningar för mäklare om avlopp, men det ledde ingenstans. Tittar man på många avloppsfrågor här så ser man ju det.
"Köpte hus -nu några få år senare är avloppet utdömt och måste bytas för massor av pengar, ingen sa något"

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
R
Nuförtiden är det alltid billigare att fixa avlopp i egen regi, sluten tank eltoa mm.

Känns väldigt miljövidrigt att man inför kommunalt VA där det är tänkt att man skall skita i dricksvatten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.