Jag har en panna i garaget där jag nu tänkt koppla in varmvatten. Jag har även en varmvattenberedare i huset som jag tänkte flytta ut i pannrummet i garaget.

Jag tänkte då använda dem båda, så jag kan använda beredaren på sommaren och då inte behöva ha pannan varm.
Frågan är hur jag kopplar bäst?

1: Sätta dem i serie så beredaren får vatten genom pannan.
2: Parallellt så jag med kranar ställer vart jag tar vatten ifrån.

1: Fördelar: det sköter sig självt. Blir vattnet i beredaren för kallt värmer den automatiskt.
Relativt enkel inkoppling med få delar.

Nackdelar: använder jag inte så mycket vatten kallnar det i beredaren även om vattnet i pannan är varmt, och använder då el för att värma upp det igen.

2: Fördelar: Jag kan ha beredaren avstängd när pannan är varm.

Nackdelar: Mer komponenter, svårare att hantera.
Stillastående vatten i beredaren alt. panna när den inte används, kanske måste tömma alt. spola igenom med färskt vatten ibland?

Jag funderar även på att i samband med det här koppla in vvc, varmvattencirkulation, då borde man väl kunna koppla in det med kranar så man kan välja om det ska gå in innan pannan (vid varm panna) alt. efter pannan innan beredaren (vid kall panna) vid alt 1.
På så vis kanske jag helt kan eliminera nackdelen med att beredaren värmer vatten "i onödan"
Eller vad tror ni?

Ang. alt 2, räcker det att sätta avstängningskranar på ena anslutningen (kall eller varm) eller kommer jag behöva stänga båda?

Jag är dålig på att rita, men här är en principskiss på ett system i serie:
https://www.byggahus.se/forum/threads/koppla-in-vvb-i-serie-med-pannan.251244/

Jag har en VB i serie med pelletspannan, på samma sätt som du tänkt.
Funkar kanon. På vintern ca 250L vv och på sommaren får VB på 100L agera.

Serie, vid paralellkoppling och avstängning av el ev vvb på vintern kan det bli legionella.
Vanligt är man serie kopplar .ex vid långa kulvertar för att få bort risker för legionella.

/p

Okej, tackar för svar så här långt. Det får bli i serie.

Vad det gäller vvc tänkte jag ha en 3 vägs kulventil alt. 2 vanliga, beroende på vad som blir lämpligast.
Då med en retur innan pannan och en innan vvb, så kan jag välja vart jag släpper in vattnet beroende på om pannan är varm eller inte.
Det kan väl inte gärna vara något problem?
Jag tänkte hålla förgreningen kort, så det inte blir stillastående vatten.

Jag är inne på en sådan här pump:
https://www.rinkabyror.se/artikel/wilo-cirkpump-star-z-nova/
Är det något mer jag behöver, som backventil, strypventil el. dyl?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.