Hej!
Jag vill kapa och plugga slangen som visas i bilden.
Har jobbat med mindre PEM slang och kopplingar innan men inte på denna storlek.
Jag tror att delen som jag har köpt i bilden borde fungerar men jag tvekar lite för att slangens utv. mått är 33mm och tryckskruvans inv. mått är 33mm med. Det känns som tryckskruvans inv. mått bör var lite mindre för att vara tät. Är 33mm standard storlek?
Jag får en chans bara eftersom den är kopplat till huvudledning på gården!

Har ni nån synpunkter?

Stor gammal rostig vattenledning med svart PEM-slang och tryckskruv kopplad nedtill, mot grå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mässingskoppling för PEM-slang med tryckskruv på en träyta.
Skapa konto

32mm brukar det va på pem

Krilleman
32 är det nog antagligen.

Skulle det vara så att det är 33mm (vilket jag aldrig råkat på) så går det att tvinga dit en PEM på ett svagt större rör än standarddimensionen i nödfall.

Du har inte klurat på att sätta en kulventil på en gång istället för endast en propp?

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
Krilleman krilleman_215 skrev:
32 är det nog antagligen.

Skulle det vara så att det är 33mm (vilket jag aldrig råkat på) så går det att tvinga dit en PEM på ett svagt större rör än standarddimensionen i nödfall.

Du har inte klurat på att sätta en kulventil på en gång istället för endast en propp?
Tack för hjälp. Du har rätt kanske borde sätta på en kulventil i stället men slangen används inte längre (i gamla kostallet).

Finns nåt annat man måste tänka på med större kopplingar?
Det går att stänger med rörtången hoppas.

Krilleman
L lostinsweden skrev:
Hej!
Jag vill kapa och plugga slangen som visas i bilden.
Har jobbat med mindre PEM slang och kopplingar innan men inte på denna storlek.
Jag tror att delen som jag har köpt i bilden borde fungerar men jag tvekar lite för att slangens utv. mått är 33mm och tryckskruvans inv. mått är 33mm med. Det känns som tryckskruvans inv. mått bör var lite mindre för att vara tät. Är 33mm standard storlek?
Jag får en chans bara eftersom den är kopplat till huvudledning på gården!

Har ni nån synpunkter?

[bild] [bild]
Kapa inte innan du har mätt ordentligt med skjutmått och noga.

Har du otur är det en PEL slang
Skiljer på en-ett par mm i mått på dom gammla och går inte att svetsa heller så kontrollera noga innan kapning

Vet att Ahlsell hade en gammal skrivelse om dom där och hur man med stödhyldor av olika rör eller befintliga och klämringdkopplingsr beroende på vilken diameter det va kunde få det att funka

Krilleman
En mörk bild på en stående rörinstallation med en mässingskoppling mot en betongvägg.
Skapa konto
Tack för hjälp. Det funkade fint

• Gilla
Röda Stugan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.