Finns det någon bra förklaring till att dubbla kv blir ett och dubbla vv blir ett rör?
Varför har de gjort så här?
Gammalt souterränghus utanför Uppsala.
Tacksam för svar som skall vidarebefordras så snart som möjligt.
De som bor här skall bygga om ett gammalt oanvändbart våtrum.
Mvh P-A
Varför har de gjort så här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt souterränghus utanför Uppsala.
Tacksam för svar som skall vidarebefordras så snart som möjligt.
De som bor här skall bygga om ett gammalt oanvändbart våtrum.
Mvh P-A
Tja, nånstans ska ju rören mokas ihop och då har man gjort detta bakom ett badkar, är min gissning. Badkaret har sedan åkt ut.
Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
Man får inte ha skarvar eller T-kopplingar dolda i golvet eller vägg. Förmodligen kommer inkommande vv och kv från golvet och fördelas ovan golv till badkar, tvättställ och dusch/toa.
Om fem år är designen i högsta ropet.
Om fem år är designen i högsta ropet.
Så det är med andra ord två inkommande vvFotografen skrev:
respektive två inkommande kallvatten som blir ett.
Och, ja, det har varit ett badkar där för tjugo + år sedan.
Röret mot vänster går till handfat och wc.
Tackar för svaret.
Vad jag inte förstår är de dubbla rörens funktion.
Mvh P-A
Nej det är en inkommande. Den andra går någon annanstans.
Jag är fortfarande förbryllad över att dubbla rör kommer upp, ser inte vitsen med det, jag är kanske ovanligt trög just nu.L Lutte skrev:
Så vad jag förstår är det dubbla vv som blir ett och dubbla kv dom blir ett! Varför fyra rör upp genom golvet och inte ett av varje?
Förvillad dalmas!
Nu börjar vi komma in i riktig Bh- anda.D Daniel 109 skrev:
Kan det ena gå till vad?
Det går ner i betongen, men inget mera vv eller kv på denna våning.
Rören till övervåning går separat, de berörs inte av denna dragning.
Nu har jag svårt att komma ihåg hur allt ser ut, bodde där för mer än 30 år sedan.
Det är fjärrvärme i huset, men den är väl ändå inte på samma rör som vattnet till dusch, wc och handfat.
Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
Ett rör i golvet är inkommande vv och ett annat är inkommande kv. De andra rören i golvet leder till någon annan förbrukare, kanske i ett annat rum i källaren. Testa med vv-flödet så löser du snart din gåta.
Fjärrvärmen har inget med det här att göra.
Medlem
· Blekinge
· 12 294 inlägg
Kanske ett tappställe som har tagits ur bruk: utespa, gammalt kök, brygghus mm
När jag tänker efter lite, på bilden är vv till det gamla badkaret böjt och kallvattnet till handfatet böjt.
Kan det vara så enkelt att inkommande till badkar har varit separat och inkommande till wc och handfat också varit separat?
När badkaret togs bort lödde man helt enkelt ihop dem..
P-A
Kan det vara så enkelt att inkommande till badkar har varit separat och inkommande till wc och handfat också varit separat?
När badkaret togs bort lödde man helt enkelt ihop dem..
P-A
Problemet är att jag inte bor i närheten för att kolla flödet.T Thomas_Blekinge skrev:
Skall försöka förklara för de som bor där imorgon om funktionen, de tänkte bara kapa rören, jag sa nej till det.
Klicka här för att svara