Hej!

Nybliven husägare och renoverare. Vi renoverar ett badrum och jag behöver lite hjälp med planering av komponenter för vattendragningen.

Det kommer bli utanpåliggande dragning av vattnet. Jag bifogar en principskiss på hur väggen ser ut.

Från höger kommer två 18mm prisolrör in med varmt/kallt vatten. Jag måste sedan ta mig till andra sidan där dusch/badkar står. Mellan kommod och badkar finns en inbyggd wc (den sticker alltså ut som en låda ifrån väggen).

Min plan är att försöka få till alla förgreningar under kommoden, för att sedan dra rören genom WC-hyllan till badkaret. Det blir alltså tre rör (2 kallt, 1 varmt) som går från kommoden.

Vad är det för dimensioner etc som behövs? Hur ska jag förgrena av det var bör jag sätta avstäningsventiler osv osv.

Jag tänker mig 15mm till dusch, 10mm till toalett och 15mm till handfat eller är det onödigt grovt? Hur tycker ni jag ska göra toalettanslutningen? Om jag kan minimera antalet "dolda" kopplingar så känns ju det bra, eller blir det fult?

Helt enkelt, ge mig lite input på vad jag håller på med :)

Principskiss för planering av vattendragning i badrum med position för badkar/dusch, inbyggd WC och handfat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sketchup-modell av ett badrum med kommod, inbyggd WC, och badkar för planering av vattenledningar.
Skapa konto

En tidig sketchup får ge 3d-perspektivet.

Du har ju en låda bakom toan att dölja en T-koppling i,så varför tre rör och inte två? Jag skulle ha dragit två 15-rör via toan och grenat av kallvattnet där. Rörhållare för tre rör vet jag inte om det finns, så det kanske ser knepigt ut med en hållare för två och sedan en hållare för ett rör (fast de kommer kanske inte att synas ändå).

Varför spara på dimensionen till toan? Det är ett ganska bra flöde till den och med en liten dimension kan det bli en del strömningsljud och kanske längre tid att fylla den. Kommer du in med 18-rör till kommoden så fortsätt med 15 hela vägen. I kommoden syns det ju inte och i övrigt blir det ju mycket korta sträckor som syns, och till duschen vill du ju har 15 i alla fall (kanske 12 räcker men jag skulle ha tagit 15 bara för att ha samma överallt).

Avstängningsventiler sätter du på inkommande till badrummet (kanske med övergång från 18 till 15 i ventilen). Då har du alla möjligheter att jobba ostört i den delen av vattensystemet. Möjligen kan det finnas en vits med ytterligare ventiler för att strypa flödet, t.ex. till handfatet om blandaren skvätter (jag har en sådan som är snygg och lite udda utseende, men måste strypas för att man inte ska få vattnet på benen istället för händerna...det var inte jag som köpte blandaren...),

/Fredrik

Ptja det är ju rätt svåråtkomliga bakom toaletten när man väl bygger för allt. Så jag försökt helt enkelt minimera antalet dolda kopplingar. Det är kanske inget man optimerar för?

Jo, absolut, men jag förutsatte att det skulle vara möjligt att komma åt. Du har ju helt rätt då, men jag tror ändå att du bör/måste ha någon sorts öppning i toalådan i den händelse den kopplingen börjar läcka. Då blir det ett separat till toan och två obrutna genomgående rör till duschen då :)

Jag hade tänkt göra "locket" till toaletten så det går att lyfta bort något sånär smidigt men rören går ju i botten av det hela så det är ändå meckigt att ta sig dit.

Hur borde jag grena av det då?

Jag vill väl ha 18mm så långt som möjligt eller? Alltså, 18mm - avstängning - t rör till två 15mm - ytterligare ett t rör för toalett. Eller gör jag det onödigt nu? Existerar ens ett trör med en 18 och två 15mm?

kulle
Jag får väl slå ett slag för vatette som krilleman brukar göra :)
Schematisk illustration av VVS-installation i badrum med duschkabin, toalett och handfat samt rördragningar.
Skapa konto

• Gilla
Krilleman och 1 till
  • Laddar…
Det där ser ut som rör som går genom väggen? Det blir utanpåliggande för mig. Eller missuppfattar jag din bild?

Jag kanske övertänker det hela men jag vill ju inte direkt strypa ned 18 till 15 för att sen förgrena utan vill ju ha 18 som direkt förgrenar till flera 15.

Jag är inne och kollar på rinkabyrör men jag hittar inte riktigt en vettig lösning..

kulle
Sorry missade info i ditt första inlägg.

Om man väljer smalare rör för vv så minskar spillet innan vv kommer. 12 mm ger ganska bra flöde ändå.

• Gilla
kulle
  • Laddar…
Jag är inget närmare utan känner mig på ännu halare is.

Jag kan väl omöjligt vara den första på försöker få 18mm till mindre dimension för handfat, toalett och dusch men det känns som alla mina lösningar blir oerhört komponentrika samt lite muppiga.

Är det att kedja ihop t-kopplingar som är standardlösningen eller? Finns det t-kopplingar som man kan fästa I varandra för att slippa en skarvbit emellan? Jag vill ju liksom få rören I vettig höjdskillnad så de passar i väggfästena också..

Jag hittar verkligen ingen lösning som inte känns helt överarbetad!

Gissar på att lådan till toan inte är byggd än eller iaf att den går att modifiera.

Fundera på om följande kan funka.
Från prisol väggbricka - 15 rör kromad.
Förgrena kv o vv till handfat med en extra gren kv till WC.
Gå in i lådan med en bricka för tre rör - genom lådan använd PEX - ut genom lådan via bricka för två rör.

Vid handfatet kan du gå från 15 - 12/10 beroende på vilken dim anslutningen blandaren har.

En snabb skiss hur jag tänker mig.

Handritad skiss av VVS-installation med WC, handfat och rördragning i kromad PEX.
Skapa konto

M mrmlz skrev:
Jag är inget närmare utan känner mig på ännu halare is.

Jag kan väl omöjligt vara den första på försöker få 18mm till mindre dimension för handfat, toalett och dusch men det känns som alla mina lösningar blir oerhört komponentrika samt lite muppiga.

Är det att kedja ihop t-kopplingar som är standardlösningen eller? Finns det t-kopplingar som man kan fästa I varandra för att slippa en skarvbit emellan? Jag vill ju liksom få rören I vettig höjdskillnad så de passar i väggfästena också..

Jag hittar verkligen ingen lösning som inte känns helt överarbetad!
Det blir lätt en hel del grejor, men det måste det bli. Mazens lösning fungerar, men jag hade nog förenklat och tagit kromade kopparrör hela vägen genom toalådan till duschen. Tänk bara på att isolera framför allt kallvattenröret inuti lådan, annars får du kondens på det med fuktproblem inutilådan som följd. Även genomföringarna måste vara fukt- och värmesäkra för att skivan du bygger lådan av ska hålla i längden.

Gå på Mazens ritning och sätt ventiler med 18 i ena och 15 i andra änden, sedan de T-kopplingar han visar. Du måste ändå grena av som han visar, så det blir tre T:n. Med tanke på alla kommentarer här så kan jag gå med på att det är en god idé att gå ner till 12 mm efter handfatet.

Denna finns (4-vägskoppling), men inget jag rekommenderar i din lösning även om det skulle spara dig en koppling ;)

https://www.rinkabyror.se/images/upload/artiklar/_640x640/1965448.jpg

/Fredrik

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Bättre än fb's svar blir det inte. Försök att undvika 18 mm eftersom dessa komponenter är oftast dyrare än mer standardkomponenter. Det blir en hel del kopplingar och komponenter. Jag brukar köpa lokal mycket mer än vad planen säger för man stöter alltid på oväntade ändringar. Sedan lämnar jag tillbaka och det är faktiskt det roligaste. man får en näve med pengar som man kan gå och köpa pilsner för och ha invigningsfest.
Glöm inte klamring i jämna fina avstånd.

• Gilla
Mazen
  • Laddar…
Okej, så ni förslår en ballofix 18-15mm först följt av t-rör. Sätter man en liten skarvbit mellan de två på kv eller finns det sorter med gängor? Eller hur får man höjden mellan de två bra, så att klamringen passar.?

Lådan är öppen så där går det att arbeta. Jag kör på genomgående rör för att slippa skarvar. Rörisolering på rören I lådan och sen en 90 böj upp mot duschen.

Ta t.ex. VP-rör eller något för att fuktskydda träet i lådan. De två T-kopplingarna på KV tycker jag är smidigast att koppla ihop med ett mycket kort rör emellan eftersom du då alltid kan få dem i exakt rätt vinkel utan krångel. Ett alternativ skulle kunna vara att köpa en lekande 15-15 och sätta emellan men det kanske inte ens finns (hittade ingen vid en snabb sökning).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.