Hej,
Bor i ett hus byggt 1924 med delvis källare där bl.a. pannan står. Denna står på en öpphöjd sektion.
Har en pumpbrunn för grundvatten i ena änden av källaren som går ca 90cm ner under golvet.
Denna sitter ca 3meter från där jag nu ser att jag får upp vatten ( pumpbrunnen sitter bredvid trappan som går ner i källaren.) Pumpen fungerar och pumpar bort det som når brunnen.
Har enskilt vatten och avlopp.

Nu i helgen så har det varit en kraftig snösmältning vilket naturligtvis har medfört större problem och i morse så var det värre än vanligt. Upptäckte att det även kommer upp vatten från golvbrunnen som sitter i den upphöjda delen där pannan står.

Jag fick dränering utförd hösten 2017 där det även monterades en pumpbrunn för dagvattnet också.
Förra vintern kom det ingen snö här och grundvattnet var lågt sedan ett par år tillbaka.

Kan det vara så att dräneringen har medfört att grundvattnet inte når pumpbrunnen som tidigare och det är därför allt inte pumpas bort?
Vad för typ av entreprenör kontaktar jag för att få hjälp med detta, dom som utförde dräneringen?
Är det någon idé att kontakta försäkringsbolaget?

Mycket tacksam för uppslag!

Vattenansamling runt en golvbrunn i en källare med synlig betong och en gammal rostig pannplåt i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Källargolv med vattensamlingar nära en pump och slangar, indikerar problem med dräneringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

tommib
Du bör absolut kontakta försäkringsbolaget.
Eftersom vatten kommer upp via golvbrunnen skulle jag fundera på om dagvatten och spillvatten är sammankopplade på något sätt eller att det rinner in smältvatten i avloppet på annat sätt.

Edith: såg att du hade skrivit enskilt avlopp.
Då skulle jag misstänka backflöde den vägen. Vad händer om du spolar en toalett? Bubblar det till i källaren?

• Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Jo, var inne på den funderingen med.
Kontaktar försäkringbolaget så får vi se vad som händer.

tommib
Ofta friskriver sig försäkringsbolagen för inträngande vatten utifrån så du får kanske stå för kostnaden själv oavsett men det är bra att anmäla ändå. De kanske har någon bra saneringsfirma...

• Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Hur är kvalitén på avloppsrören, jag hade samma problem innan jag bytte till nya friska plaströr ut mot det kommunala.

• Gilla
Jessnet
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.