Hej,
Jag håller på att starta upp ett mindre bryggeri med mindre kapacitet (600 liter i månaden). Jag har en del grejer i vattnet som jag är tvungen att ha ett RO-filter för att få bort (t.ex. uran). Jag har googlat men inte lyckats hitta någon bra lösning, kanske finns någon här som har något förslag?

I vårt kök har vi en mindre behållare med en gummiblåsa i. När behållaren är fylld orkar hålla emot trycket från RO-filtret så slutar filtret att arbeta. Så fort lite vatten tappas ur kran så minskar trycket och RO-filtret börjar producera vatten igen.

Men hur gör man detta i större skala? Jag behöver lagra 250 liter renat vatten. Jag behöver använda en dricksvattentank i plast som inte kan trycksättas, typ en stor vattendunk.Jag kommer att ha en lite ventil som släpper ut luft vartefter tanken fyller på med filtrerat vatten. Hur får jag filtret att stängas av när jag når rätt vattennivå i tanken?

Edit: Det är John guest kopplingar från RO-filtret och alltså inga 'vanliga" rörkopplingar eller rör.
 
Som på båtar, i rostfritt eller livsmedelsgodkänd plast. Det senare finns färdigt i diverse storlekar hos båttillbehörsfirmor.
Pär
 
Det finns färdiga produkter för sånt, kallas oftast avsaltningsanläggning.
Det är nog billigare än att uppfinna en egen.

Annars är det en 300liters vattentank med nivåbrytare som anpassas för stänga RO-enheten. Tänk också på att en omvändosmosvatten blir aggressivt och behöver PH-justeras innan man tar in det i ett ledningsnät.
 
  • Gilla
Fröberg
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Det finns färdiga produkter för sånt, kallas oftast avsaltningsanläggning.
Det är nog billigare än att uppfinna en egen.

Annars är det en 300liters vattentank med nivåbrytare som anpassas för stänga RO-enheten. Tänk också på att en omvändosmosvatten blir aggressivt och behöver PH-justeras innan man tar in det i ett ledningsnät.

Jag har redan införskaffat ett RO-filter som fixar ca 500 liter per dygn så jag är bara ute efter tanken och en nivåbrytare som, precis som du skriver, anpassas för RO-filter. Men jag lyckas inte hitta en lösning på hur jag får till en avstängning.
 
En 500 liters tank och en vanlig flottör borde fungera. Frågan är hur RO filtret ser ut, är den mekaniskt eller går den på ström.
Alt. Får du ha en avstängning till pumpen.

Sen är det bara att sätta en frekvenstyrd pump i tanken. Frågan är om du behöver pH-justera vattnet.

Du kanske bara ska köpa en komplett distributions anläggning till RO. Frågan är bara om dom leker med varandra.
 
M mogge_73 skrev:
En 500 liters tank och en vanlig flottör borde fungera. Frågan är hur RO filtret ser ut, är den mekaniskt eller går den på ström.
Alt. Får du ha en avstängning till pumpen.

Sen är det bara att sätta en frekvenstyrd pump i tanken. Frågan är om du behöver pH-justera vattnet.

Du kanske bara ska köpa en komplett distributions anläggning till RO. Frågan är bara om dom leker med varandra.
Mekansik, dvs går på vattentrycket i ledningen. Jag har redan ett RO-i köket. PH-värdet där är perfekt.
 
D daugaard skrev:
sätt tex. en sån här flottör i tanken
[bild]
[länk]
Tack! Men då blir det en följdfråga... Släpper flottören ut luft samtidigt som vattnet fylls på? För om det bara fylls på vatten så komprimeras luften ovanför = ökat tryck, vilket leder till att filtret slutar producera vatten. Får skapa en avluftning helt enkelt.
 
nepp den släpper inte ut nån luft. du får ha en ventil eller hål med filter på för att släppa ut luften
 
F Fröberg skrev:
Mekansik, dvs går på vattentrycket i ledningen. Jag har redan ett RO-i köket. PH-värdet där är perfekt.
Då finns det inget att stänga av, är det en trycktank till den du har, eller är det direktflöde?

Kanske en nivåvippa som bryter en strömkrets och en ventil som självstänger sig vid strömbortfall. Och en frekvensstyrd pump för att leverera ut.
 
Leta på blocket efter livsmedelsklassade IBC-Kärl, de finns i 600 och 1000l storlek.
Du behöver antagligen två om du ska ha kylslinga efter kokningen. Då stressar du brunnen mindre.

En 600l till det filtrerade vattnet tillsammans med en dyl flottör
https://www.lantbutiken.se/elvatten...attenkar.html?search_query=flottor&results=56

en 1000l för brunnsvatten som du kan cirkulera genom kylare och sen återanvända som tvättvatten i packslingan.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.