Byggahus.se
K
Hej

Har provtryckt mitt tappvattensystem och får lite konstiga resultat, trycket på 14,3 sjunker varje gång under den första halvtimmen ner till ca 12,5 sedan verkar det hålla sig där. Jag pumpar upp det och det sjunker långsamt tillbaka till 12,5.

Tänkte lämna det så över natten för att se vad som händer, men vad kan förklaringen vara? Jag har uppsikt över alla kopplingar och kan inte se att något läcker..

Kan det vara någon fara att lämna systemet med så högt tryck? För egentligen ska jag väl testa med 14,3 under en halvtimme och sedan sänka trycket till hälften under 4 timmar?
 
S
Vatten går inte att komprimera , så vid förändring av temperaturen samt vilken sorts rör du har kan påverka
trycket mot minus , står det bara kvar över natt så är det tätt
För att höja trycket från 12,5 till 14,3 så behövs det inte mer än några centiliter extra i rören
 
Har du rör av metall eller plast (pex eller pem)? Plast expanderar när man trycksätter det och man får det problemet som du beskriver. Det kan också vara så att du inte har spolat igenom ledningarna ordentligt och har någon luftbubbla kvar i ledningarna.

Följ säker vatten provtryckningsprocedur:https://www.sakervatten.se/branschregler/tryck-och-tathetskontroll pumpa upp tycket hela tiden så att det håller sig vid 14.3 bar, sedan börjar du räkna ner kontrolltiden.
 
Krilleman
K
Tack så mycket! Den sista länken letade jag efter tidigare (visste att jag sett den men kunde inte hitta den igen).

Det är rör i plast.

Trycket har inte sjunkit mer under kvällen så vi får se hur det ser ut imorgon. Får väl göra om proceduren ordentligt då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.