Kika i Vatette katalog där vill jag minnas att det finns 15 lekande för att koppla dir på en 15 vinkel tex.

Lådan är helt fri från trä så inte orolig för sånt. Bygger den antingen i såna där våtrumsskivor eller våtrunsgips och metallreglar inte riktigt bestämt mig.

Alright då är det korta små skarvrör som gäller om jag inte hittar något med gängor.

Jag vet att det stod i första inlägget att det skall vara utanpåliggande rör, varför?

Det blir på många sätt enklare, och avsevärt snyggare med Pex rör i rör i väggen. Jag skulle tro att det dessutom blir billigare.

H hempularen skrev:
Jag vet att det stod i första inlägget att det skall vara utanpåliggande rör, varför?

Det blir på många sätt enklare, och avsevärt snyggare med Pex rör i rör i väggen. Jag skulle tro att det dessutom blir billigare.

Därför att jag byggt upp allting redan :)

Och om jag ska expandera så hade det inte varit helt trivialt att få till inbyggda rör i den väggen.

• Delvis färdigbyggt badrum med kaklade väggar, installationsram för toalett och golvfästen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Krilleman
Kommer 18mm rören ut 40 eller 60mm i cc-mått?

Av en händelse så kommer de ut med ca 60cc.

Hurså?

// erik

"Hurså?" Därför att 40 och 60 c-c är standardmått som gör att fästen och allehanda kopplingar mm finns för det exakta måttet. Krilleman har säkert en snitsig lösning på lut baserat på det ;)

Ah! Det tänkte jag inte ens på :) Det är som ni kanske förstår en renovering av ett äldre badrum det handlar om. Huset är från 1974 och allt var original innan.

Vattnet är flyttat från sin original position och det är trångt som fan där vattnet kommer upp och det krävdes att man böjde rören för att få de att komma upp genom väggen och inte golvet.

Det som kanske ska nämnas är att de sticker ut lite halvfult tack vara krökningsradier etc. Så det är inte superlätt att montera saker snyggt mot väggen där de kommer ut.

Sen kommer kommod sitta där så när resten av möblemanget är på plats så täcks kopplingarna rätt så bra.

Där har ni en bild

• Två vita rör med metallkopplingar sticker ut från en ljus vägg, synligt korroderade nära kopplingarna.
    Skapa konto
Hej igen!

Jag arbetar långsamt som ni märker..

Nu har jag iallafall hittat och beställt lite kopplingar. Jag köpte 18x15x15 rsk 1947149 från vatette. När paketet anländer märker jag att det snarare är 18x15x18 fast med en förminskningskoppling i ena ändan. Ska det vara så? Hittar ingen sorängskiss på vatettes hemsida så jag har svårt att finna facit.

//

Krilleman
Det stämmer, T-rör 18x15x15 är förminskad. Du får alltså ett 18x15x18 T-rör som det är en 18x15 förminskning i ena änden. Kolla i katalogen på sidan 16 & 17 för T-rör, alla artiklar som är markerade med * är förminskade.

http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/2016_VatetteKatalog.pdf

Katalogsida som visar olika storlekar på T-rörskopplingar med markerade förminskningar.
Skapa konto

Tabell över T-rörskopplingar med artikelnummer och specifikationer, samt bild av ett T-rör.
Skapa konto

Hej!

Okej! Det var tydligt i katalogen men deras tabell på hemsidan hade inte den informationen. Men då vet jag att allt är som det ska.

Då har jag en till fråga: Det kom inte med klämringar till de kopplingar som har förminskningar, behövs det inte?

Krilleman
Yes, det var det där jag läste men eftersom de inte explicit nämnde klämringar så tänkte jag det var bäst att fråga.

Och en kanske dum fråga igen då, en förminskning är en engångsprodukt? När den knäckts så är man förbi point of no return.

Krilleman
Precis!

Så se till att röret är i botten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.