5 372 läst ·
29 svar
5k läst
29 svar
Hjälp med VVS-delar för badrum
Lådan är helt fri från trä så inte orolig för sånt. Bygger den antingen i såna där våtrumsskivor eller våtrunsgips och metallreglar inte riktigt bestämt mig.
Alright då är det korta små skarvrör som gäller om jag inte hittar något med gängor.
Alright då är det korta små skarvrör som gäller om jag inte hittar något med gängor.
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Jag vet att det stod i första inlägget att det skall vara utanpåliggande rör, varför?
Det blir på många sätt enklare, och avsevärt snyggare med Pex rör i rör i väggen. Jag skulle tro att det dessutom blir billigare.
Det blir på många sätt enklare, och avsevärt snyggare med Pex rör i rör i väggen. Jag skulle tro att det dessutom blir billigare.
H hempularen skrev:
Därför att jag byggt upp allting redan
Och om jag ska expandera så hade det inte varit helt trivialt att få till inbyggda rör i den väggen.
Redigerat:
Ah! Det tänkte jag inte ens på
Det är som ni kanske förstår en renovering av ett äldre badrum det handlar om. Huset är från 1974 och allt var original innan.
Vattnet är flyttat från sin original position och det är trångt som fan där vattnet kommer upp och det krävdes att man böjde rören för att få de att komma upp genom väggen och inte golvet.
Det som kanske ska nämnas är att de sticker ut lite halvfult tack vara krökningsradier etc. Så det är inte superlätt att montera saker snyggt mot väggen där de kommer ut.
Sen kommer kommod sitta där så när resten av möblemanget är på plats så täcks kopplingarna rätt så bra.
Vattnet är flyttat från sin original position och det är trångt som fan där vattnet kommer upp och det krävdes att man böjde rören för att få de att komma upp genom väggen och inte golvet.
Det som kanske ska nämnas är att de sticker ut lite halvfult tack vara krökningsradier etc. Så det är inte superlätt att montera saker snyggt mot väggen där de kommer ut.
Sen kommer kommod sitta där så när resten av möblemanget är på plats så täcks kopplingarna rätt så bra.
Hej igen!
Jag arbetar långsamt som ni märker..
Nu har jag iallafall hittat och beställt lite kopplingar. Jag köpte 18x15x15 rsk 1947149 från vatette. När paketet anländer märker jag att det snarare är 18x15x18 fast med en förminskningskoppling i ena ändan. Ska det vara så? Hittar ingen sorängskiss på vatettes hemsida så jag har svårt att finna facit.
//
Jag arbetar långsamt som ni märker..
Nu har jag iallafall hittat och beställt lite kopplingar. Jag köpte 18x15x15 rsk 1947149 från vatette. När paketet anländer märker jag att det snarare är 18x15x18 fast med en förminskningskoppling i ena ändan. Ska det vara så? Hittar ingen sorängskiss på vatettes hemsida så jag har svårt att finna facit.
//
Det stämmer, T-rör 18x15x15 är förminskad. Du får alltså ett 18x15x18 T-rör som det är en 18x15 förminskning i ena änden. Kolla i katalogen på sidan 16 & 17 för T-rör, alla artiklar som är markerade med * är förminskade.
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/2016_VatetteKatalog.pdf
http://www.vatette.se/fileadmin/upload/microsites/vatette/Broschyrer/2016_VatetteKatalog.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Okej! Det var tydligt i katalogen men deras tabell på hemsidan hade inte den informationen. Men då vet jag att allt är som det ska.
Då har jag en till fråga: Det kom inte med klämringar till de kopplingar som har förminskningar, behövs det inte?
Okej! Det var tydligt i katalogen men deras tabell på hemsidan hade inte den informationen. Men då vet jag att allt är som det ska.
Då har jag en till fråga: Det kom inte med klämringar till de kopplingar som har förminskningar, behövs det inte?
Nej, förminskningen ersätter klämringen helt.
Följ alltid monteringsanvisningen!
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf
Följ alltid monteringsanvisningen!
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/MONT/MONT_1_1940105.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Yes, det var det där jag läste men eftersom de inte explicit nämnde klämringar så tänkte jag det var bäst att fråga.
Och en kanske dum fråga igen då, en förminskning är en engångsprodukt? När den knäckts så är man förbi point of no return.
Och en kanske dum fråga igen då, en förminskning är en engångsprodukt? När den knäckts så är man förbi point of no return.
Klicka här för att svara


