Vi har ett servitiut på marken där vi har en gemensam markbädd med två andra hushåll. Vi har alla varsitt minireningsverk. Det står på Avloppsguiden att markbädden ska hållas fri från buskar etc. Är det markägaren eller vi som har servitut för markbädden som bär ansvaret för att hålla borta växtlighet?

Är det okey med björkplantering nära inpå markbädden?

Med vänlig hälsning Lisa
 
Det borde framgå av servitutet. Men det skulle förvåna mig om det är markägarens ansvar. Servitut brukar vara formulerade som en rätt att nyttja annans mark för ett specifikt ändamål. Inte som en skyldighet för markägaren att underhålla den på ett visst sätt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fast björkodling, om det med det menas plantering av björk, är kanske att se som att aktivt skada infiltrationen, om det nu är olämpligt med björk där.
 
A Avemo skrev:
Det borde framgå av servitutet. Men det skulle förvåna mig om det är markägarens ansvar. Servitut brukar vara formulerade som en rätt att nyttja annans mark för ett specifikt ändamål. Inte som en skyldighet för markägaren att underhålla den på ett visst sätt.
Jag förstår ,ska läsa vad det står om det hela då.
 
Det står inget i servitutet utom att vi har tillstånd för avlopp avlopp om det är godkänt av kommunen . Så hur gör vi då?
Mvh Lisa
 
Det finns väl ingen som odlar björk i bemärkelsen planterar? Den självsår sig så bra ändå. Av det skälet bör TS och de andra härskande fastighetsägarna se till att hålla efter björkslyet vid markbädden.

Har också svårt att tro att markägaren har något emot att ni tar bort björk med lite marginal utanför markbädden. För även om en björkdunge kan vara nog så fin så är det nog mer något som tagit sig själv än planterats. Granen som kommer under däremot...

L Lisa3000 skrev:
Det står inget i servitutet utom att vi har tillstånd för avlopp avlopp om det är godkänt av kommunen . Så hur gör vi då?
Mvh Lisa
Det skulle jag se som en rätt att vårda markbädden. Gör ni inte det förfaller ju avloppet så att det inte längre är godkänt.
 
Vad säger markägaren? Om ni har tillstånd att ha ett avlopp där borde det ingå att ni har tillstånd att röja växtlighet i den omfattning som krävs för att upprätthålla avloppets funktion.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
En björk dricker ju rätt mycket, så det torde vara en fördel så länge den inte står allt för nära?

Det är självklart ni som nyttjar servitutet som sköter om anläggningen.

Tjänande (markägaren) får givetvis inte göra något som medvetet förstör anläggningen.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns väl ingen som odlar björk i bemärkelsen planterar? Den självsår sig så bra ändå. Av det skälet bör TS och de andra härskande fastighetsägarna se till att hålla efter björkslyet vid markbädden.

Har också svårt att tro att markägaren har något emot att ni tar bort björk med lite marginal utanför markbädden. För även om en björkdunge kan vara nog så fin så är det nog mer något som tagit sig själv än planterats. Granen som kommer under däremot...


Det skulle jag se som en rätt att vårda markbädden. Gör ni inte det förfaller ju avloppet så att det inte längre är godkänt.
Ja det tycker jag låter rimligt, avloppet måste skötas för att fungera och det kostade en hel del att göra allt nytt för ett par år sedan.
 
Anna_H Anna_H skrev:
En björk dricker ju rätt mycket, så det torde vara en fördel så länge den inte står allt för nära?

Det är självklart ni som nyttjar servitutet som sköter om anläggningen.

Tjänande (markägaren) får givetvis inte göra något som medvetet förstör anläggningen.
Vad är nära? en björk har lika långa rötter som den är hög har jag fått veta. Ja jag anser också det skulle vara självklart att ta bort sly utan att väcka anstöt hos markägaren.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns väl ingen som odlar björk i bemärkelsen planterar?
Jo. Masurbjörk. Högt virkespris.
 
Ja, och letar man noga hittar man någon som odlar vanlig björk också, och själv har jag ett björke på närmare en hektar närmast gårdscentrum bara för att det är fint. Så visst kan man både plantera och prioritera björk. Det normala måste dock vara att björken självsår sig, vilket som sagt även det kan vara både önskat och oönskat, men presumptionen måste väl ändå vara att det är något man både kan ha och mista.

Självfallet måste man prata med markägaren, men man behöver nog inte utgå från att det är ett problem att röja björken.
 
  • Gilla
Lisa3000
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.