Hej! Jag ska dra avloppet till tvättmaskin i och ur väggen i badrummet jag håller på med. Tänkt mig att från golv/väggvinkeln sätta en 90 böj med muff, sedan upp ca 60 cm inuti väggen och därefter en till 90 böj med muff som alltså kommer sticka ut ur den sedermera kaklade väggen. Problemet jag ser framför mig med detta är att den sista böjen kommer ju då sitta med muffen ut ur väggen. Och eftersom änden med muff har en större dia än själva röret kommer hålen som jag behöver göra i plyfa, våtrumsskiva och till sist kakel bli mkt större än de behöver vara. Eller finns det 90-böjar med slätände i båda ändar så jag bara borrar med 51mm hålsåg? Har letat böjar med dubbel slätände men inte hittat..

Du kan väl vända på den, så du har muffen i väggen. Vertikala röret med slutända på båda sidorna.

Exakt, kapa röret i väggen och låt en slätande sticka ut.

Tack för svar! Ok, jag trodde inte det var godkänt att vända på det. Dvs att hanen alltid ska in i honan i vattnets riktning, så att säga. Men då är det ju inget problem.
Eller, så låter jag böjen med muff vara helt inne i väggen och sätter en kort rörbit som får sticka ut?

Det kan du också göra, om du var såpass djup vägg!

Googla på vattenlåsvinkel eller vattenlåsanslutning. Det är en avloppsdetalj speciellt ämnad till precis ditt problem. Fortsätt sen med en gumminippel och vattenlås/spilltratt till maskinen.

Exakt, där har vi ju vinkeln jag letat efter. Tack!

• Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.