hej, har ett litet hus med egen brunn, och min hydrofor är på 150 liter, vi har haft en urgammal pump innan som gick lite långsamt och läckte lite, en gammal "dunk dunk dunk dun dunk" pump, ha ha, den lät så.
hur som helst, huset har varit uthyrt och pumpen byttes ut, och nu har nån klant satt in en bevattningspump, som man får starta och stanna manuellt.
jag startar den och stänger av på 4 bar i hydrofor, men då rinner vattnet ur krannarna utan något som helst tryck.

och jag hade tänkt sätta in en jetpump på 4 bar, kommer vattnet fortfarande att rinna lika sakta då?

O
Normalt sett går pumpen enbart när hydroforen fylls på och har inget med flödet ut ur hydroforen och in i tappvattensystemet att göra. Det är vanligt att tryckströmbrutaren som styr pumpen är inställda att starta när trycket sjunker under 2 bar och sen stanna vid 4 bar. Arbetstrycket ligger då alltså mellan 2-4 bar i systemet. Om du upplever att flödet i ledningarna är dåligt vid maxtrycket på 4 bar så är det dåligt vid 4 bar oavsett om det är din nuvarande pump som fyllt på hydroforen, om det är en ny världsbäst pump eller om du pumpar för hand. Trycket är detsamma. Lägst tryck, och då kanske även sämst flöde, har du vid 2 bar precis när pumpen startar. Storleken på hydropressen avgör hur snabbt du tappar tryck och tappvattenledningarnas dragning och dimensionering avgör vilket tryck du får i kranarna i slutänden. Så jag skulle fokusera mer på själva ledningssystemet än på pumpen.

Redigerat:
Om du upplever att du har dåligt tryck ut ur kranen vid 4 bars tryck är det nog något annat fel.
Hjälper då inte att byta till annan pump med 4 bars tryck.
Har du något filter mellan hydrofor och vattenkranen ?
Gäller det dåliga trycket både för varmt och kallt vatten?
Har du kollat att det inte finns några igensatta silar på vägen?

S
En så gammal pump är byggd som en vanligt handpump med stång ner i hålet och en exentrist skiva som stången är fäst vid . då är det nog ett gammalt rörsystem med , inte mycket till hål i dom
Med arbete på rör då så lossnar det den beläggning som finns rören och det kan fastna i krökarna på rören , då blir dåligt flöde eller stopp
Start och stopp manuellt , finns det ingen tryckströmbrytare som ska sköta trycket
Börja med att öppna kranar närmast pumpen , och sedan ut i systemet för att se var det är stopp .
Lossa även den sil som sitter på kranarna , finns det termostatblandare så sitter skiten i silarna på inkommande

hej, okej tack, jag ska kolla över detta senare i veckan då, rören ser hyffsat nya och bra ut, men det ska kollas igenom det med, badrum ligger precis över hydroforen som jag har i källaren och köket är också ganska nära, så inte så många och långa rör dragna, jag funderade på denna pumpen, men 50l/min är kanske lite för slött?
https://www.rinkabyror.se/artikel/jet-10-m-pump/

O
Tänkt så här: Nyttig volym i din hydrofor är knappt 20%. Det innebär att i din hydrofor på 150 liter har du maximalt runt 30 liter vatten vid maxtryck. Det betyder att om din pump kan pumpa 50 liter/minut så tar det 35 sekunder att fylla den från helt tom till helt full. Men eftersom din pump bara jobbar mellan t.ex. 2-4 bar så behöver pumpen bara fylla från den volym som motsvaras av 2 bar till full volym. Så gissningsvis behöver pumpen köra mindre än 20 sekunder för att fylla hydroforen när den aktiveras. Så nej, jag tror inte du behöver oroa dig över att pumpen är för slö. Det är viktigare att titta på maximal sughöjd, maximalt tryck, osv. än maxflöde i det här fallet.

S
Du kan ta vilken pump du vill , den ska ge min 4,5 ar , något som är viktigt är , vilken nivå är det i brunnen , den lyfthöjden måste räknas av och den du länkar till är naken , har du kärl och tryckströmbrytare på systemet i övrigt , sen är det viktigt att pumpen är godkänd för dricksvatten , en del är inte det , 50/min/L räcker det är 3000L per timme

okej, tack, jag vet inte exakta mått, men en liten grävd brunn, ja kanske 5-6 meter. och brunnnen står kanske max 10 meter från huset

tror det är tryckströmbrytare på den pumpen jag tänker skaffa. alltså, det kommer in en slang i källaren från brunnen. sen ska pumpen dit och sen går det ett rör till hydrofor, och sen vidare ut i huset, ja och till vvberedaren så klart

rättelse, det kanske inte finns tryckströmbrytare på den modellen, vet att de hade en med medföljande brytare, men den verkar vara slut.

S
Har du ingen tank inne så köp en pumpautomat då finns all med och du har nog en tank inne med gör inget om du har en , bara mera vatten som magasin och bara kablar som kopplas in , dom är normalt 1 fas men finns i 3 fas
Den gamla motorn var säker en 3 fas

ja den gammla var 3 fas, har bara en 150 l hydrofor... ingen annan tank

S
Enklast är att köpa en pumpautomat ,den har allt ( tryckströmbrytare , tank och kopplingar 25 ( 1 tum )
då får du samtidigt ett extra magasin , 1 fas , koppla in en kabel med stickpropp , tuta och kör

okej, jag tror jag har en liggandes, men ska jag inte använda hydroforen alls då? eller hur ska jag ansluta det, för de pytte tankarna tömmer man ju snabbt

S
Koppla in den i serie med din nuvarande tank så ökar volymen bra , den nya tanken ska vara förtryckt
, Ex tillslag 2,5 bar förtryck ca 2,6 - 2,7 är lagom , max 4,5 - 5 bar , då blir det start ca 2,5 bar och stopp
4,5-5 bar det är lagom för en villa

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.