4 240 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
gå från 32 till 40 slang till jetpump?
Väljer att fortsätta ha jetpump (Jet30T) till borrade vattenbrunnen.
Enklast och billigast.
Men jag har haft 32mm pem-slang tidigare, men när jag nu letar ett gummilock till borrhålet då är dessa oftast gjorda för 40mm slang. Har det någon betydelse att jag ökar en dimension?
Och när pumparna säger att det är max 8-9meters sughöjd, då är det väl ifrån vattennivån i brunnen, inte var slangen slutar, dvs jag kan ha en 100 meter lång slang, sålänge inte nivån i brunnen sjunker mer än 9meter vid sugtillfället?
Enklast och billigast.
Men jag har haft 32mm pem-slang tidigare, men när jag nu letar ett gummilock till borrhålet då är dessa oftast gjorda för 40mm slang. Har det någon betydelse att jag ökar en dimension?
Och när pumparna säger att det är max 8-9meters sughöjd, då är det väl ifrån vattennivån i brunnen, inte var slangen slutar, dvs jag kan ha en 100 meter lång slang, sålänge inte nivån i brunnen sjunker mer än 9meter vid sugtillfället?
Jag frågade en jetpump tillverkare vilken slangdimension jag skulle välaj och fick som svar;
[...]ang sugslang så ska du inte ha mindre än PEM 50 om du har max 3m sughöjd från vattenspegeln och upp till pumpens inlopp, och max 10m lång slang. Har du mer så måste du gå upp till PEM 63 eller PEM 75 för att pumpen inte ska slitas upp i förtid[...]
Så nu fick jag ångest, alltså är till och med 40 slangen dålig så får tänka om till 50 eller 63 slang istället.
[...]ang sugslang så ska du inte ha mindre än PEM 50 om du har max 3m sughöjd från vattenspegeln och upp till pumpens inlopp, och max 10m lång slang. Har du mer så måste du gå upp till PEM 63 eller PEM 75 för att pumpen inte ska slitas upp i förtid[...]
Så nu fick jag ångest, alltså är till och med 40 slangen dålig så får tänka om till 50 eller 63 slang istället.
Är det något du inte behöver ha ångest över är det slangdimensionerna där. Både 32 och 40 mm är helt ok på alla sätt så passar det bra med 40 mm är det ju helt perfekt. Svaret du fått ser jag som närmast helt felaktigt om du inte angett några oerhört konstiga ingångsvärden i din fråga. Det svaret kan du nog helt släppa vidare ut i glömskan, iofs borde den som svarar så få en omgång så det inte bara kastas ut vad som helst.
Märkliga råd.Y Yrrol skrev:Jag frågade en jetpump tillverkare vilken slangdimension jag skulle välaj och fick som svar;
Du har ju normalt en-tums koppling på pumpen och en normal en-fas pump kan knappast utnyttja mer än vad en 32:a ger på.rimliga djup (utan att räkna på det, men tar själv ut långt över 1 m2/h utan problem med 32 slang).
Om du nu inte har väldigt stora flödesbehov eller bedriver jordbruk...
Så ja, hen som gav dig rådet borde få tungan avskuren.
Det jag kan tänka mig är att jetpumptillverkaren syftar på kavitation och det kommer att slita ut pumpen i förtid, men den kommer ändå hålla bra länge. Med de förutsättningarna som du har ska det inte vara något problem.
Den jet-pump jag frågade honom om har R40 (1 1/2″) på sugsidan och ska klara upp till 160liter i minuten.
Mätte förut, det är ca 10,7 meter slang tills den når vattenytan och höjdskillnaden är ca 3,1meter.
Vilket stämmer relativt bra med hans exempel som han hänvisade till pem50.
Det gör i sig inget att jag går upp för jag ska dra ny slang vilketsom, men förvånad för trodde stora slangar innebar mer utmaning för pumpen än smala.
Mätte förut, det är ca 10,7 meter slang tills den når vattenytan och höjdskillnaden är ca 3,1meter.
Vilket stämmer relativt bra med hans exempel som han hänvisade till pem50.
Det gör i sig inget att jag går upp för jag ska dra ny slang vilketsom, men förvånad för trodde stora slangar innebar mer utmaning för pumpen än smala.
Bidraget pga tryckfall i sugledningen vid 40 mm får vi sätta som försumbart för vad den pumpen presterar. Det blir mest faktiska sughöjden som ger verkan åt det hållet oavsett dimension på ledningen.
Vid dina 3 m har du stor marginal oavsett dimensionen och om du ska ha någon hydrofor efter och jobba mot normala tryck där blir flödet också begränsat.
Vid dina 3 m har du stor marginal oavsett dimensionen och om du ska ha någon hydrofor efter och jobba mot normala tryck där blir flödet också begränsat.
Har inte bestämt mig än. Klart en djupvattenpump vore modernt och kunnat mata på bra mycket mer
framförallt från ett mycket djupare djup för fånga ett bättre vatten.
Har mycket järn, blir brun beläggning på slangen och får filtrera vattnet, tänker då att det är bättre med vanlig jetpump och bara slang ner så inte djupvattenpumpen geggar igen. Lättare att serva på andra vis också.
Jobba mot hydrofor, har inte så stort behov, den ska ge utevatten åt två villor och en bondgård med sommaraktivtet. Bara att man skenar iväg när man sitter och letar "den bästa".
Ska jag nu gjuta in en ny slang i golvet så vill jag gärna vara lite framtidstänkande.
Funderar på gjuta in ett stort tomrör så man kan dra vad som helst sen i efterhand utan gräva upp marken.
Vad brukar man ha för dimension till djupvattenpumpar?
(minns inte om brunnen är ca 100 meter)
framförallt från ett mycket djupare djup för fånga ett bättre vatten.
Har mycket järn, blir brun beläggning på slangen och får filtrera vattnet, tänker då att det är bättre med vanlig jetpump och bara slang ner så inte djupvattenpumpen geggar igen. Lättare att serva på andra vis också.
Jobba mot hydrofor, har inte så stort behov, den ska ge utevatten åt två villor och en bondgård med sommaraktivtet. Bara att man skenar iväg när man sitter och letar "den bästa".
Ska jag nu gjuta in en ny slang i golvet så vill jag gärna vara lite framtidstänkande.
Funderar på gjuta in ett stort tomrör så man kan dra vad som helst sen i efterhand utan gräva upp marken.
Vad brukar man ha för dimension till djupvattenpumpar?
(minns inte om brunnen är ca 100 meter)
Djupvattenpump brukar ha 32 eller 40, det räcker mer än väl.
Den gemensamma begränsningen för de flesta är oftast tillflödet i borran. Ska du ha nytta av mer än 30l/min i slangänden så måste brunnen orka med också.
Den gemensamma begränsningen för de flesta är oftast tillflödet i borran. Ska du ha nytta av mer än 30l/min i slangänden så måste brunnen orka med också.
Klicka här för att svara