Vi har nyligen köpt ett fritidshus med en djupborrad brunn, pump och Glenfoss hydrofor. Pumpen har bara använts ett par gånger det senaste halvåret.

- Direkt när jag slagit på pumpen så fungerade vattnet, toalettstol fylldes upp och vatten i alla kranar, men efter ett tag "tog det slut".
- Dagen efter fick jag tipset att skruva på "huvudventilen". När jag gjorde det gick det igång igen (men jag anar att det också kan ha varit för att det helt enkelt hade gått nästan ett dygn). För sedan tog det slut igen. Jag börjar ana att det kan vara vatten som är kvar i behållaren och att pumpen behöver hjälp på traven.

Just när jag startat går pumpen regelbundet med mellanrum, som jag antar att det ska låta som när man använder vattnet. Efter ett tag börjar pumpen "gå hela tiden" (dvs utan avbrott). Jag hör vatten i systemet när jag slår av pumpen, så jag tror inte att själva brunnen är ett problem.

Jag anar att jag behöver höja trycket - mätaren på hydroforen är väldigt lågt. Hur gör jag?
Är det läge för en "igångsättning" (läste om detta i instruktionsboken, men den var inte särskilt detaljerad)?

Har kontaktat rörmokare men i hopp om att någon kan förklara och få detta löst fortare slänger jag ut fråga även här. Bifogar ett par bilder.

Tack

• Vattenpump, hydrofor och anslutningar i ett pumphus för ett fritidshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenpump och hydrofor med lågt tryck i ett fritidshus, sida med vred och mätare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
om pumpen går som vanligt och det till slut slutar komma vatten så låter det mer som stopp i sugsilen.
Skulle hydrofortryck och sånt spöka så skulle det ändå pumpa vatten i varierande tryck. lågt tryck i början för att öka när pumpen pumpar. Så låter det ju inte i detta fallet utan det låter mer som vattenbrist på ett eller annat sätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.