Q qvintus4 skrev:
Min var borrad 1991 , ska man tänka på nått när den är gammal eller är det bara att köra på
Gamla brunnar kan få tillflödena igenslammade. Man kan då blåsa och spola dem för att försöka få igång tillrinningen igen. Men vad jag förstår så är det inte så ofta som det ger någon större nytta. Att den är gammal är i sig inget dåligt, men förhållanden nere i marken kan förändras med tid. Så länge det funkar är det inget att oroa sig för. Är man orolig kan man under torrperioder pejla vattennivån i brunnen och se om den sjunker oroväckande. Det har jag sällan gjort, men både i fjol och i år har jag då och då kollat nivån i min borrade brunn. Det har dock ännu inte varit någon fara.

Har ni ett tillflöde på bara 600l/h så är det en indikation på att det kan vara onödigt att fylla de nu så populära poolerna från brunnen. Åtminstone inte utan att dela upp det på flera dagar

Tack för ett utförligt svar .....

Bara för att ni har ett djupt hål med bra flöde är det kanske inte helt lämpligt att pumpa upp en massa vatten vara för att det går.

• Gilla
Tompa01
  • Laddar…
T Tompa01 skrev:
Gamla brunnar kan få tillflödena igenslammade. Man kan då blåsa och spola dem för att försöka få igång tillrinningen igen. Men vad jag förstår så är det inte så ofta som det ger någon större nytta. Att den är gammal är i sig inget dåligt, men förhållanden nere i marken kan förändras med tid. Så länge det funkar är det inget att oroa sig för. Är man orolig kan man under torrperioder pejla vattennivån i brunnen och se om den sjunker oroväckande. Det har jag sällan gjort, men både i fjol och i år har jag då och då kollat nivån i min borrade brunn. Det har dock ännu inte varit någon fara.

Har ni ett tillflöde på bara 600l/h så är det en indikation på att det kan vara onödigt att fylla de nu så populära poolerna från brunnen. Åtminstone inte utan att dela upp det på flera dagar
Hur pejlar man vattennivån i brunnen? Jag oroar mig över att vattnet i brunnen på landet ska sina men jag har egentligen ingen aning om den oron är befogad. Den har aldrig sinat tidigare mig veterligen men det vore ju onekligen skönt om man kunde hålla ett öga på vattennivån under semestern.

Jag har spikat ihop bräder som jag tar ner i brunnen. Sen upp med den igen och mät med tumstock

L Liden1 skrev:
Hur pejlar man vattennivån i brunnen? Jag oroar mig över att vattnet i brunnen på landet ska sina men jag har egentligen ingen aning om den oron är befogad. Den har aldrig sinat tidigare mig veterligen men det vore ju onekligen skönt om man kunde hålla ett öga på vattennivån under semestern.
Beror nog lite på hur djup brunnen är. Jag har tagit en några dm pem-slang som jag borrade hål i och band fast ett snöre. Tejpade sedan övre ändan på röret så det blev tätt. Släpper sedan ner den i brunnen. Hörs ett rätt så tydligt plopp när den träffar vattenytan, även i låg fart och på större djup. När jag lodar djupet slår jag en knut på snöret när det når vattenytan. Sedan är det lätt att nästa gång se om och isåfall hur mycket nivån ändrats sedan senaste mätningen.

T Tompa01 skrev:
Beror nog lite på hur djup brunnen är. Jag har tagit en några dm pem-slang som jag borrade hål i och band fast ett snöre. Tejpade sedan övre ändan på röret så det blev tätt. Släpper sedan ner den i brunnen. Hörs ett rätt så tydligt plopp när den träffar vattenytan, även i låg fart och på större djup. När jag lodar djupet slår jag en knut på snöret när det når vattenytan. Sedan är det lätt att nästa gång se om och isåfall hur mycket nivån ändrats sedan senaste mätningen.
Aha, för att mäta från kanten till vattenytan alltså. Då behöver jag kanske veta hur djup brunnen är för att bilda mig en upofattning om huruvida det är mycket eller lite vatten i brunnen till att börja med. Annars säger det mig kanske inte så mycket att vattnet sjunkit, låt säga, tio cm sedan förra mätningen?

R rävlyan skrev:
Beror klart på hur mycket den ger , borrade brukar vara rätt jämna året runt .
Vilken pump har du ? En som sitter i hålet eller en i ett pumphus
Att kolla hur djup den är , kan vara registrerad i SGU:s register här
/apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Det går att zoma och hitta just din brunn då
Lite off topic här (kanske), men min borrade brunn finns inte med på kartan och när jag läser på SGUs hemsida verkar det som att brunnsborraren enligt lagen borde ha skickat in infon vid borrningen. Är det någon som vet om man kan göra någon besiktning eller så för att få reda på sådan här information i efterhand?

R
L Liden1 skrev:
Annars säger det mig kanske inte så mycket att vattnet sjunkit, låt säga, tio cm sedan förra mätningen?
Om vattennivån sjunker 10 cm efter användning , då har du hemskt med vatten i brunnen
Dur har en pump som sitter i hålet och troligtvis ett 125 mm hål , då finns det lite plats mellan pump och berg , fram med kastspöt , sätt en lagom blytyngd ( inte tjockare än 10 mm ) på linan och släpp ner , första plasket är ytan , vid stopp har du botten , bara dra upp och mäta linan , då vet du även hur mycket vatten som finns i brunnen
Pumpens placering ska vara ca 3 meter från botten så den inte suger in en massa skit

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.