Till sommarens gangsta-installation av varmvatten och dusch i sommarstugan är jag på gång med följande:
  • köpa 50m naken PEX 15 för 449:- på Biltema artnr 86-6021 (utan skyddsrör alltså) och använda till allt nytt jag drar
  • bygga ut befintligt kallvatten (PEM 16) med varmvattenberedare i krypgrunden och sticka upp PEX genom golvet på de tre ställen som behövs (diskbänk, tvättställ, duschkabin)
  • låta PEX gå hela vägen upp till anslutningskoppling på resp vattenpunkt
  • strunta i skyddsrör och istället sätta 13 mm rörisolering runt PEX-slangen
och nu behöver jag lite tips från proffsen! :)

1) Vad är smidigaste sätt att grena ut från kallvattenslingans PEM 16 fram till varmvattenberedaren som vill ha PEX 15? Finns det någon grenkoppling som direkt fixar det eller behövs en kombo via R-gänga? Fördel om finns på Biltema/Bauhaus/Hornbach.

2) Tips på lämplig väggklammer som passar utanpå rör+isolering (diameter 31 mm) för klamring i krypgrunden?

3) Vad behövs för slags koppling för att ansluta PEX 15 mot denna tvättställskoppling (12 mm hylsa/stos på 10 mm rör):
Närbild på en tvättställskoppling med 12 mm hylsa anpassad till 10 mm rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

?

Ang fråga (2) om väggklammer funderar jag på att använda vanlig rör-i-rör dubbelklammer (kall- och varmvatten) och pressa ihop eller jacka ur rörisoleringen de mm som behövs:
https://www.bauhaus.se/dubbelklamma-for-skyddsror-6-pack.html

Fortfarande mycket tacksam för tips om PEM-förgrening och tvättställskopplingen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.