11 524 läst ·
4 svar
12k läst
4 svar
När använda packning och när lin och pasta/gängtejp PEM/PRK
Medlem
· Värsta Götaland
· 97 inlägg
Hej,
Försöker att få ordning på sommarstugans inkommande vatten.
Jag har en fråga som forumets rörkrökare kan hjälpa till med:
Vi har svarta (PEM?) plastslangar dragna i dimension 32, 20.
32 mm är inkommande och två gängade övergångar till R25 resp R20, där det läcker.
Nu undrar jag var ska jag använda gängtätning (lin/tejp) och var kan jag använda packningar?
Eller kan jag använda annan packning i övergången?
Övergångarna ser ut som dessa:
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/pem-kopplingar/prk-koppling-452224/
Min ringa erfarenhet är att mellan gängade mässingskopplingar är det svårare att att få tätt än t.ex. PEM rör till PRK.
32 mm är inkommande och två gängade övergångar till R25 resp R20, där det läcker.
Nu undrar jag var ska jag använda gängtätning (lin/tejp) och var kan jag använda packningar?
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...tallation/pem-kopplingar/prk-koppling-452224/
Min ringa erfarenhet är att mellan gängade mässingskopplingar är det svårare att att få tätt än t.ex. PEM rör till PRK.
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
På plasthylsan där pem slangen går in behöver du inget. Se till att dra åt den bara och har du öppnat kopplingen en gång och det läcker så skär bara av slangen och gör om det.
Lin använder du på metalkopplingen.
Lin använder du på metalkopplingen.
Medlem
· Värsta Götaland
· 97 inlägg
Okej, tror att jag fattar.
En fråga till:
Går det att ansluta 32mm röret med 32-25-20 PRK förminskarna med lin och pasta till en 20 PRK T koppling?
En fråga till:
Går det att ansluta 32mm röret med 32-25-20 PRK förminskarna med lin och pasta till en 20 PRK T koppling?
Jag tycker det är enklare och känns lite modernare att använda Loctite 55, har använt det till både metall och plastgängorSteinlager skrev:
Hej,
[länk]
har inte lyckats få någonting att läcka, inte ens en droppe.
http://www.swedol.se/loctite-55-gangtatsnore-150m.html
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden