3 552 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Laga avlopp, när handgrävning blir dumsnålt?
Sida 1 av 2
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Ja nu överöser huset oss med överraskningar. Vi har dagvattenläckage in i avloppet, självklart på vår slinga precis utanför vårt hus.
Vi ser att röret (det är plaströr från 90) som utgör spolbrunn har lyfts från sitt läge och där kommer det in vatten, vi kommer försöka slå ner röret igen, vi fick göra så hos grannen i våras, dock kunde inte kamerakillen se om det läcker in på fler ställen men med tanke på mängden vatten så är nog risken stor att T-förgreningen släppt även på den vågräta kopplingen från huset eller tom spruckit.
Avloppet ligger 1,5m ner under backen. Det är nu mkt tjäle så handgräva för tillfället är bara att glömma, men visst borde man orka gräva sig ner 1,5m över en helg för hand när tjälen väl släppt eller är jag dumsnål? Gissar att man behöver börja på hålstorlek ca 2x2 m i marknivå för ha en chans att kunna arbeta där nere sen?
Jag vet att jag kan hyra en minigrävare för 1500kr över en helg men jag har inte använt en sådan förut och är mer rädd för att sabba antingen avloppet ännu mer eller maskinen i värsta fall. Ekonomin är också väldigt tung just nu med fler saker som bestämmer sig gå sönder samtidigt.
Så va tror ni, 1,5m ner på 2 dagar, lägga igen är inte lika svettigt med då vi kan skyddstäcka ordentligt.
Vi ser att röret (det är plaströr från 90) som utgör spolbrunn har lyfts från sitt läge och där kommer det in vatten, vi kommer försöka slå ner röret igen, vi fick göra så hos grannen i våras, dock kunde inte kamerakillen se om det läcker in på fler ställen men med tanke på mängden vatten så är nog risken stor att T-förgreningen släppt även på den vågräta kopplingen från huset eller tom spruckit.
Avloppet ligger 1,5m ner under backen. Det är nu mkt tjäle så handgräva för tillfället är bara att glömma, men visst borde man orka gräva sig ner 1,5m över en helg för hand när tjälen väl släppt eller är jag dumsnål? Gissar att man behöver börja på hålstorlek ca 2x2 m i marknivå för ha en chans att kunna arbeta där nere sen?
Jag vet att jag kan hyra en minigrävare för 1500kr över en helg men jag har inte använt en sådan förut och är mer rädd för att sabba antingen avloppet ännu mer eller maskinen i värsta fall. Ekonomin är också väldigt tung just nu med fler saker som bestämmer sig gå sönder samtidigt.
Så va tror ni, 1,5m ner på 2 dagar, lägga igen är inte lika svettigt med då vi kan skyddstäcka ordentligt.
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Vi höjer budet, 4 personer och en grill, fortfarande korkat?
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Beror väl lite på vad de fyllt med också. Är det vettigt material så borde 4 man och en back pilsner göra jobbet. Men har man ex. fyllt med sprängsten så blir det nästan omöjligt att hadgräva.
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Ok, ja inget är sprängt på denna tomten men det betyder ju inte att det inte fyllts med det iaf såklart.
Ja det är väl helt enkelt bara att invänta tjälens släpp och sen kolla läget.
Ja det är väl helt enkelt bara att invänta tjälens släpp och sen kolla läget.
Är det kommunalt avlopp behöver ni inte bekymra er så mycket, ta och hyr en minigrävare lite senare när ekonomi och tjälläget ser bättre ut.
Har ni eget avlopp och ni är oroliga över skicket på avloppet kan ni ju börja fundera på hur ni vill göra. Personligen hyr jag in en minigrävare så fort jag kan. Det är inte kul att handgräva. Dessutom är det inte värt tiden att stå för hand när maskinen jobbar som 10 man.
Det är lite som att stå och skruva gipsskruv för hand istället för att köpa en skruvdragare..
Har ni eget avlopp och ni är oroliga över skicket på avloppet kan ni ju börja fundera på hur ni vill göra. Personligen hyr jag in en minigrävare så fort jag kan. Det är inte kul att handgräva. Dessutom är det inte värt tiden att stå för hand när maskinen jobbar som 10 man.
Det är lite som att stå och skruva gipsskruv för hand istället för att köpa en skruvdragare..
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Eget avlopp, fyller trekammarbrunnen med läckande vatten på 3 månader.A Avle skrev:Är det kommunalt avlopp behöver ni inte bekymra er så mycket, ta och hyr en minigrävare lite senare när ekonomi och tjälläget ser bättre ut.
Kanske får bli så då, vi ska först testa att slå ner röret igen iaf.
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Jo självklart finns fler grejer som ställer till det, skrev ju i första inlägget att pengarna ska gå till mkt nu:useless skrev:
Mättad markbädd vilket gjort att ingen avrinning funkat, fördelarbrunnen har blivit full och min läcka gör att slammet runnit ner i den redan mättade markbädden.
Kaka på kaka lixom...
Ingen ide att fixa markbädden så länge det läcker in vatten, svårt att laga läckan pga. tjälen osv osv.
Ekaa88 tar det tre månader för trekammarbrunnen att fyllas sedan ni tömt den helt på vatten(vilket man inte brukar göra) skulle jag inte vara orolig. Lite läckage av dagvatten ner i avloppet är inte farligt.
På det lilla du har sagt nu skulle jag nog bara låta problemet vara och avvakta in i det sista tills den dagen de är det är dags att göra om markbädd/infiltration.
På det lilla du har sagt nu skulle jag nog bara låta problemet vara och avvakta in i det sista tills den dagen de är det är dags att göra om markbädd/infiltration.
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Vilket är dags i vår då den inte tar emot något mer vatten. Vi är 3 fastigheter på samma markbädd så vi trycker på med rätt mkt vatten varje dag.A Avle skrev:Ekaa88 tar det tre månader för trekammarbrunnen att fyllas sedan ni tömt den helt på vatten(vilket man inte brukar göra) skulle jag inte vara orolig. Lite läckage av dagvatten ner i avloppet är inte farligt.
Nu skrev jag inlägget där under tiden. Du postade ett nytt.. Har du redan en mättad markbädd? I så ska du ju verkligen inte överväga att handgräva för att täta läckage.
Sannolikt måste markbädd göras om, den ska klara en riktigt hög belastning av vatten innan den blir "mättad"
Sannolikt måste markbädd göras om, den ska klara en riktigt hög belastning av vatten innan den blir "mättad"
Husägare
· Sörmland
· 1 483 inlägg
Ja det är beslutat att markbädden ska göras om av oss alla tre i samfälligheten så det är lugnt. Den är 27 år, alltså levt på ordentlig övertid.A Avle skrev:
Men varför ska jag inte täta mitt läckage om vi ska göra om markbädden?
Dra nya plaströr hela vägen från bädden via brunnen och så långt ni kan in i huset när ni ändå håller på. Då vet man att det är bra hela vägen och man slipper gräva och ta dit grävmaskiner ännu en gång då man man ska göra resterade del av avloppet inuti huset när det är dags att renovera något där.