Jag börjar oroa mig för att det håller på och bli stopp i vårt köksavlopp, igen!
För ca ett år sedan fick vi general-stopp och tog ut en firma som spolade avloppet med högtryck och varmvatten. Det var då sannolikt en fettpropp någonstans som skapade stoppet för efter spolningen rann det på hur bra som helst :)

För någon dag sedan så upptäckte jag att vattnet från den stora hon rann ganska så långsamt än vad det brukar. Fyllde jag dessutom upp den lilla hon (till vänster) så kommer det upp i den stora, dock bara till kanten på silen för att sedan rinna ner.

Igår tog jag bort samtliga rör och rengjorde den. Det var rätt mycket skit i både rör och vattenlås. Tyckte det blev bättre tryck från den stora hon (bildades en virvel och det rann snabbt ner).

Idag rinner det inte lika bra och det hörs ett klart gurglande ljud efter det att vattnet lämnat hon, lite bubblor under själva tömningen också (video finns sist i inlägget). Har provat att ta bort koppen på vattenlåset och då fyllt hon med vatten, det rinner då hur bra som helst.
Låter jag kranen stå och spola utan att ha satt för silen så rinner det ner och inget stannar i hon. Vid förra årets stopp fylldes hon bara av att spola.

Min frågor är:
1. Kan jag redan efter ett år ha fått stopp i avloppet igen trots den rejäla spolningen som gjordes sist?
2. Kan den långsamma avrinningen bero på felmontering av mina rör på något sätt? (se bild)
3. När man fyller den lilla hon med vatten och sen tömmer ut det kommer som sagt lite vatten upp i en stora. Beror detta på nivåskillnaden eller har det något med vattenlåset att göra?
4. Varför har det börjat bubbla och gurgla i avloppet?

Tack på förhand!!!

PS Har läst på forumet men har inte funnit någon med mina problem... :(

roumlr.jpeg

http://s138.beta.photobucket.com/user/nizze_666/media/Video.mp4.html

Det rinner undan för dåligt ur vattenlåset, därför kommer det upp i stora hon.

Har du testat låta det rinna riktigt hett vatten ett tag och se om det blir bättre?
Har du redan putsat vattenlås och rör så måste det sitta en propp någon annan stans, kanske i skarven/vinkeln inne i skåpet där...

Jag har gjort rent alla rör fram till anslutningen i golvet.
Provade nyss att fylla den stora hon med varmvatten och fick känslan av att det rann snabbare än tidigare.
Blev t om en virvel men gurglandet kvarstår.

Det kan vara stopp i avloppet ganska långt efter de rören, och fortfarande ge upphov till de symptomen.

Mina tips:
1) köp en avlopssrensare, http://www.jula.se/rensspiral-med-handvinda-450035
2) om det inte är helt stopp, prova med lite kaustiksoda
3) antingen högtryckstvätt eller ring spolbilen innan det blir helt stopp.

Lossa stegmuffen/den som flexslangen är i stoppad mot språnget, luktar det inget avlopp är det ev. stopp på gång annars ta trädgårdslangen och spola i systemet och kolla om det stiger tillbaka mot dig, sväljer avloppet trots fullt krut med trädgårdslangen så kan du luftningsproblem.

mvh

Låt det rinna flera minuter med hett vatten först. Det brukar lösa upp mycket. Kaustiksoda är också bra.

stoif skrev:
2) om det inte är helt stopp, prova med lite kaustiksoda
3) antingen högtryckstvätt eller ring spolbilen innan det blir helt stopp.
Stort fet NEJ till att använda kaustiksoda, använd rensslang till högtryckstvätten istället, med så varmt vatten som möjligt (som högtryckstvätten tål), om du har möjlighet så spola från avloppsstam in mot köket.

Det luktar avlopp från röret som går ner i golvet. Hur kollar jag avluftningen? Ska spola med hett vatten men har hört att kaustiksoda inte är så bra för rören...?

Demmpa skrev:
Stort fet NEJ till att använda kaustiksoda
Varför inte? Funkar bra på organiska material.

Om du byter synliga språnget mot en 45 gr gren 2muff och en bit rör åt sidan i skåpet, sedan en 45 gr språng 2muff så du rätar upp röret rakt inne skåpet sedan en muff 50 som du avslutar med en vakuumventil dn 40, gå gärna högre än vad v-låsets höjd. Sedan kan man bussa ner redan vid grenen och gå med ett 40 rör/delar etc.>>http://www.vvsochbad.se/Avlopp-Pvc-...nter--Purus-Vakuumventil-40-50-mm-364279.html

mvh

Känns lite skumt att jag just nu fått problem med avluftningen eftersom det inte bubblat och gurglat förut. Får spola med högtryck och se om vatten kommer upp.

johan_k2 skrev:
Känns lite skumt att jag just nu fått problem med avluftningen eftersom det inte bubblat och gurglat förut. Får spola med högtryck och se om vatten kommer upp.
Det brukar bero på att det är plugg (ibland väldigt långt) nere i avloppsröret så att det står vatten i röret och hindrar tryckutjämningen. Bäst att försöka spola ur i tid eftersom det brukar bli totalstopp till sist när inte vattnet rinner undan ordentligt.

Det är vanligt med stopp i köksavlopp pga flera orsaker:

-Bakfall på ledningen mellan avlopp och stam
-För klen dimension på ledningen mellan avlopp och stam (tex 50mm)
-Mycket fett i avloppsvattnet som stelnar snabbt när det kyls ned.

Har du krypgrund kan du som jag dra en ny ledning med rätt fall och dimensionera upp en storlek. Efter jag gjorde denna relativt enkla insats har jag aldrig haft stopp. Innan dess var det ett riktigt elände.

Ja du kan få stopp efter ett år igen trots högtrycksrensning. fullt normalt om det är underdimemnsionerat och ni spolar mycket fett/sump matrester..
KAUSTIKSODA SKALL INTE ANVÄNDAS!! om du inte får upp stocket så kan det bildas belägningar hårda som betong i rören och du kommer få betydligt värre problem än med avrinningen...
Använd varmtvatten och högtryck, det funkar absolut bäst. gärne en spolslang med bakåtriktad stråle.

Klart man ska tänka till innan man använder kaustiksoda, men jag vill hävda att det fyller en funktion.

Återigen tycker jag det är bättre att säga hur man ska använda det än att bara säga "det är fara för livet".

Rätt doserat, riklig efterspolning, försiktighet, och självklart aldrig om det är helt stopp tycker jag det är ett bra hjälpmedel mot organiska material i avloppet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.