Hej,

Efter ett par dagars lusläsande av forumet här på byggahus tänkte jag att det var dags att slänga in ett eget ämne. Jag har lärt mig en hel del om min frågeställning men den biten jag har kvar verkar jag inte kunna läsa mig till genom äldre trådar här på forumet...

Såhär är det: Under de senaste åren har det nästan blivit lite av en våt dröm att kunna ha en bänkdiskmaskin i vår sommarstuga som inte har något rinnande vatten. Att diska för hand utan vare sig varmt eller kallt rinnande vatten är inte direkt roligt och resultatet blir inte heller speciellt tillfredsställande.

Av ett par anledningar bla, att vi inte har värme i stugan på vintern, att vi är där för lite och att jag inte vill investera pengar i en brunn i dagsläget så har jag lagt ner idéen på att dra in vatten i stugan vilket egentligen var min första tanke. Jag är nu inne på en riktig fullösning som jag dock tror skulle kunna bli riktigt bra och den ger mig också möjligheten att diska på vintern om jag skulle vara där någon gång under den årstiden.

Tanken är att med någon enkel vattenpump, helt enkelt (inne i köket) pumpa upp vatten ifrån en 10l vattenhink (vi hämtar vatten i sjön precis bredvid) och rakt in i diskmaskinen (avlopp finns så det är inga problem). Problemet är att vad jag förstått på det här forumet så sitter en ventil i inloppet på bänkdiskmaskinen som endast tar in vatten när det blir ett visst tryck. Således har jag lagt ner tanken på att att bara ha hinken/dunken högre än maskinen och köra med självtryck. Så, min fråga är helt enkelt: Kan någon rekommendera en pump som skulle kunna göra det här jobbet med tillräckligt tryck (jag har sett tryckkrav på 0,8 bar) och som är både billig och liten :)?

Utöver detta skulle jag även tacksamt ta emot tips på hur man på bästa sätt kopplar pumpen på inloppsslangen på diskmaskinen.

Tack på förhand, Mvh Olle

Kan det bli tillräckligt tryck om du hänger upp din hink eller motsvarande högt upp på väggen typ cisternen till en gammaldags toalett?

Om det behövs minst 0,8 bar så måste hinken i sådana fall hänga minst 8 meter högre än diskmaskinen, så det måste vara en skapligt hög stuga. Fast för en pump är det inte så våldsamt tryck. De billliga dränkbara pumparna som säljs på diverse stormarknader brukar kunna ge åtminstone 1 bar. Små pumpar som drivs med borrmaskinen brukar kunna ge ännu mer. Nackdelen med någon sådan lösning är att man blir tvungen att stå där och starta och stänga pumpen beroende på när diskmaskinen vill ha vatten, om det inte går att på något sätt koppla den elektriskt till inloppsventilen på diskmaskinen så pumpen automatiskt startar när maskinen vill ha vatten. Har sett att Clas Ohlson har kampanj på en trädgårdspump nu och den finns även som pumpautomat med en liten hydropress och tryckvakt så den startar och stannar automatiskt.

Hej!

Tack för så snabba svar.

Jag hade ju egentligen en fråga till inbakad och det var ju just om dessa "billigare" pumpar klarar av att gå trots att de inte får pumpa något flöde under vissa perioder. Jag vill minnas att jag läste en tråd här på forumet om någon som kopplat en trädgårdsdusch på sin dränkbara pump och jag tolkade inlägget som att pumpen klarade att vara igång utan att gå sönder även när man stängde till duschen så att säga - men på Er verkar det som att detta inte är möjligt? Sen har jag dessutom förstått att en dränkbar pump måste vara så gott som helt nersänkt i vatten för att fungera - det låter som om det skulle bli problem när diskmaskinen gjort åt med de första 5 litrarna och pumpen är tämligen "blottad" så att säga...?

Det verkar isåfall som om en pumpautomat är den billigaste lösningen (fast den känns ändå lite overkill), jag hittade dock ingen speciellt billig på Clasohlson, däremot har de en på HaraldNybord för 849 kr http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=5893&n=10

Den borde ju fungera!? En aning stor och klumpig bara.

Ett alternativ skulle tex kunna vara: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=154435

Men då har man hela problemet med att det är 12v och det kommer i slutändan kosta minst lika mycket som automaten på HaraldNyborg - den här skulle dock bli betydligt mindre...

inga andra förslag på fullösningar :)?

Med en pumpautomat närmar jag mig igen min ursprungsidé som var att pumpa vatten ifrån ett kärn en bit bakom sommarstugan, skulle uppskatta att höjdskillnaden är ca 20 meter så pumpen skulle behöva vara nere vid vattnet vilket innebär någon form av pumphus, för att inte tala om all slangdragning - vad jag förstått behöver jag minimum ha PEM 25 på trycksidan för att inte tappa alltförmycket tryck upp till sommarstugan - någonstans här tappade jag lusten för den idén i kombination med hela vinterproblematiken...

Mvh

Olle

Vi gjorde en liknande lösning för att få vintervatten i vår stuga. En pumpautomat utan tank inhandlades på Jula för 795 spänn. Sedan en sugslang till en 25 liters vattendunk och pumpen kopplades på vattenledningarna i köket. En extra kulventil för att stänga av mot sommarvattnet så pumpen inte trycker ut allt vatten i vattenledningarna utanför stugan.

Här står lite om hur vi gjorde.

Edit: Ser nu att pumpen (som tidigare kostat 995:-) nu säljs på Jula för ynka 395:- Köpläge således. Den väsnas visserligen en del men den gör jobbet. :)

Redigerat:
Olleman skrev:
Hej!

Jag hade ju egentligen en fråga till inbakad och det var ju just om dessa "billigare" pumpar klarar av att gå trots att de inte får pumpa något flöde under vissa perioder. Jag vill minnas att jag läste en tråd här på forumet om någon som kopplat en trädgårdsdusch på sin dränkbara pump och jag tolkade inlägget som att pumpen klarade att vara igång utan att gå sönder även när man stängde till duschen så att säga - men på Er verkar det som att detta inte är möjligt? Sen har jag dessutom förstått att en dränkbar pump måste vara så gott som helt nersänkt i vatten för att fungera - det låter som om det skulle bli problem när diskmaskinen gjort åt med de första 5 litrarna och pumpen är tämligen "blottad" så att säga...?
De flesta klarar förmodligen att man stryper flödet en kortare stund, men i längden leder det antagligen åtminstone till övehettning. Det kan troligen variera mellan olika typer av dränkbara pumpar hur mycket nedsänkta de måste vara, men många av de billiga sorterna brukar framförallt vara svåra att få att börja pumpa om de inte är ordentligt nersänkta. När de väl har kommit igång brukar de kunna sänka nivån tills det bara är några centimeter kvar innan de börjar dra luft.

Det var den här pumpen jag menade som CO har kampanj på http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=69305704 fast det är ju besvärligt att den inte har någon tryckvakt i ditt fall.

Redigerat:
joflopp skrev:
Vi gjorde en liknande lösning för att få vintervatten i vår stuga. En pumpautomat utan tank inhandlades på Jula för 795 spänn. Sedan en sugslang till en 25 liters vattendunk och pumpen kopplades på vattenledningarna i köket. En extra kulventil för att stänga av mot sommarvattnet så pumpen inte trycker ut allt vatten i vattenledningarna utanför stugan.

Här står lite om hur vi gjorde.

Edit: Ser nu att pumpen (som tidigare kostat 995:-) nu säljs på Jula för ynka 395:- Köpläge således. Den väsnas visserligen en del men den gör jobbet. :)
Hej!

Intressant läsning, det påminner en hel del om vad jag tänkt göra - då är inte min "fullösning" helt otänkbar för andra heller :)

Jula har en väldigt intressant prissättningsmetod, så fort en vara inte finns på lager så dumpar de priset - det går naturligtvis inte beställa varan och när den kommer in på lager så är priset något annat igen, antar att det är denna pump du menar: http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=730006

Skulle köpt den på stående fot för de pengarna, men som sagt, kolla på vilka artiklar som helst som Jula har på siten som inte finns på lager så gör de så med priserna - riktigt fult.

Mvh

Olle

mulpac skrev:
De flesta klarar förmodligen att man stryper flödet en kortare stund, men i längden leder det antagligen åtminstone till övehettning. Det kan troligen variera mellan olika typer av dränkbara pumpar hur mycket nedsänkta de måste vara, men många av de billiga sorterna brukar framförallt vara svåra att få att börja pumpa om de inte är ordentligt nersänkta. När de väl har kommit igång brukar de kunna sänka nivån tills det bara är några centimeter kvar innan de börjar dra luft.

Det var den här pumpen jag menade som CO har kampanj på [länk] fast det är ju besvärligt att den inte har någon tryckvakt i ditt fall.
ahh, jo, den pumpen såg jag, precis som du säger saknar den ju tryckvakt...Jula har iof en sådan separat, men då är man återigen uppe i samma pengar som en billigare pumpautomat....

Vad gäller nersänkta pumpar så vore det ju intressant att veta hur pumpen klarar sig under ett 75 min diskprogram med överhettning osv - kan man få den lösningen att fungera har man ju en vinnare - har vi någon expert på dessa, lite billigare, dränkbara pumparna här?

Mvh

Olle

Hej,

Jaha, förra året blev det ingen lösning för min "våta dröm" men nu är jag på det igen.

Nu har jag istället bestämt mig för att en pumpautomat är vägen att gå, speciellt sedan Harald Nyborg har sin Selekta maskin nersatt med 300 kr...

Blev dock lite fundersam i butiken igår vilket gjorde att jag avstod ifrån att handla. Butikschefen pratade på att jag inte kunde koppla den här på normala rör i ett hus och förvänta mig att få upp tillräckligt med tryck för tex en bänkdiskmaskin.

Som tidigare nämnt så verkar det som att jag behöver 0,8 bar för att diskmaskinen ska släppa in vatten. Om jag suger vatten med 20m slang 1" och sedan trycker vattnet 30m med 1" slang och sedan har ett par meter med 12mm eller liknande som jag sedan kopplar in diskmaskinen på. Är det då rimligt att en sån här pumpautomat skulle tappa så mycket tryck att den hamnar under 1 bar?

Tyvärr är det något fel med HN's websida så man kan inte hitta pumpautomaten där. Den enda datan som jag kan tänka kan vara av intresse är att dess maxkapacitet är 3200L/H. Detta kan jämföras med biltemas billigare modell som klarar 60L/M eller 3600L/H. Den anges till 1,4/2,8 bar. Vad står de olika barvärdena för för övrigt?

Mvh

Olle

O Olleman skrev:
Hej,

Jaha, förra året blev det ingen lösning för min "våta dröm" men nu är jag på det igen.

Nu har jag istället bestämt mig för att en pumpautomat är vägen att gå, speciellt sedan Harald Nyborg har sin Selekta maskin nersatt med 300 kr...

Blev dock lite fundersam i butiken igår vilket gjorde att jag avstod ifrån att handla. Butikschefen pratade på att jag inte kunde koppla den här på normala rör i ett hus och förvänta mig att få upp tillräckligt med tryck för tex en bänkdiskmaskin.

Som tidigare nämnt så verkar det som att jag behöver 0,8 bar för att diskmaskinen ska släppa in vatten. Om jag suger vatten med 20m slang 1" och sedan trycker vattnet 30m med 1" slang och sedan har ett par meter med 12mm eller liknande som jag sedan kopplar in diskmaskinen på. Är det då rimligt att en sån här pumpautomat skulle tappa så mycket tryck att den hamnar under 1 bar?

Tyvärr är det något fel med HN's websida så man kan inte hitta pumpautomaten där. Den enda datan som jag kan tänka kan vara av intresse är att dess maxkapacitet är 3200L/H. Detta kan jämföras med biltemas billigare modell som klarar 60L/M eller 3600L/H. Den anges till 1,4/2,8 bar. Vad står de olika barvärdena för för övrigt?

Mvh

Olle
Hur gick det? Jag är inne på det samma nu ett antal år senare. Min ide är att koppla en liten kompressor till en vanlig 25 liters plastdunk som sedan kopplas till en bänkdiskmaskin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.