Vi bor i ett kedjehus byggt 1980 och har nu fått problem med avloppslukt i framför allt köket (men förekommer även i badrummet på undervåningen)
Efter att vi kom hem från en resa luktade det avlopp i hela huset. Spenderade timmar med att koka vatten, lösa upp maskindisktabletter och ha i ättika och bikarbonat i avloppet men utan resultat. Efter att vi vart borta några dagar igen luktade det återigen när vi kom hem.
Det luktar som sagt när avloppet inte används men även när man spolar vatten. Det är som att det kommer upp genom avrinningshållet (det som förhindrar att man får översvämning om man glömmer kranen på. Avrinningen från köksavlopper är bra. I badrummet på undervåningen är det dock sämre och där kommer det även upp bubblor ur avloppet när vattnet rinner undan.
Har självklart rensat alla vattenlås utan märkbar förändring. Nån som vet vad som kan vara fel? Kan det vara läge att ringa en spolfirma?

Redigerat:
tommib
Välkommen till forumet!

Ja, det kanske kan vara läge att ringa en spolfirma. Du kan också kolla om du hittar någon renslucka och gräva runt lite.

Att vattenlås torkar upp om man är borta länge, med avloppslukt som följd, är inte konstigt. Det brukar ta lite längre tid dock.

Hur är det med avluftningen? Om det är stopp i den kan det dra i alla vattenlås när man t.ex. spolar i toaletten, med följd att de dras torra och lukt tränger upp.

Tack!
Jag är en riktig nybörjare när det gäller avlopp. Hur hittar jag en ev renslucka och hur kollar man avluftningen?
Vi har varit borta max 4 dagar dessa gånger och vattelåset har vart fyllt med vatten.

S Sandra80 skrev:
Tack!
Jag är en riktig nybörjare när det gäller avlopp. Hur hittar jag en ev renslucka och hur kollar man avluftningen?
Vi har varit borta max 4 dagar dessa gånger och vattelåset har vart fyllt med vatten.
Antagligen ligger lukten ovanför vattenlåset då låset är fullt med vatten.

tommib
Avluftningen kollar du genom att spola i toaletterna, gärna med hink, och ser om det sörplar väldigt mycket i de andra avloppen. Du kan också kolla i själva röret på taket att det inte är igensatt. Du hittar röret genom att lukta...

Renslucka brukar finnas någonstans där avloppsröret går genom plattan eller ut mot gatan. Om du har plaströr, vilket är överlägset troligast, så brukar det vara som ett stort runt skruvlock på ett vertikalt rör. Det kan också vara en lite mer avlång lucka om det är på ett horisontellt rör, då ligger det typiskt i en grop någonstans i plattan.

Som norrbottenssnickaren säger kan lukten också komma från ovan vattenlåset om de nu är fyllda. Är det några avlagringar i breddavloppet (det du kallar avrinningshålet)?

tommib tommib skrev:
Avluftningen kollar du genom att spola i toaletterna, gärna med hink, och ser om det sörplar väldigt mycket i de andra avloppen. Du kan också kolla i själva röret på taket att det inte är igensatt. Du hittar röret genom att lukta...

Renslucka brukar finnas någonstans där avloppsröret går genom plattan eller ut mot gatan. Om du har plaströr, vilket är överlägset troligast, så brukar det vara som ett stort runt skruvlock på ett vertikalt rör. Det kan också vara en lite mer avlång lucka om det är på ett horisontellt rör, då ligger det typiskt i en grop någonstans i plattan.

Som norrbottenssnickaren säger kan lukten också komma från ovan vattenlåset om de nu är fyllda. Är det några avlagringar i breddavloppet (det du kallar avrinningshålet)?
I köket är det svårt att se ev avlagringar men köket renoverades för 2 år sedan och diskho och alla synliga rör byttes ut.
I badrummet var det en del avlagringar där innan jag rensade allt för att bli av med doften och den dåliga avrinningen. Nu är det inga kvar med doften (och bubblandet) består. Fyller man handfatet till max rinnerrdet dock inte ut tillräckligt ur breddavloppet för att det inte ska svämma över.

Ingen golvbrunn som är gömd under tvättmaskin eller liknande som sällan används som kan ha torkat ur?

tommib
Prova med att stoppa ner en rensfjäder eller liknande i breddavloppet, om det är av en typ som tillåter det.

Nu är det ju två olika avlopp, det i köket kpå övervåningen) är det som luktar illa så det sprider sig i hela huset. Det i badrummet på undervåningen är det som rinner dåligt och bubblar. Det låter även som "avgrundsvrål" när vattnet rinner undan

Vi har mig veterligen bara 3 golvbrunnar i huset - en i varje badrum och en i tvättstugan. Alla används flitigt och luktar inte speciellt illa.

tommib tommib skrev:

Provade att hälla en hink med vatten i toaletten. Det låter inget från något annat avlopp vad jag kan höra men toalettens avlopp ger ifrån sig väldigt höga gurglande och "sugande" ljud.

tommib
Ja, det är rätt normalt när man häller ner en hink vatten snabbt. Om det inte låter i något annat avlopp så funkar nog avluftningen som den ska.

Jag skulle fortfarande i första hand ge mig på breddavloppet och även vattenlåset, igen. Ett sätt att komma åt breddavloppet kan vara att försöka få igenom en dragfjäder och sedan dra igenom en mindre trasa för att försöka fånga upp skit som kan ha fastnat därinne. Det är i så fall bra om det sitter ett dragsnöre åt båda håll på trasan och att man inte drar för hårt så att det kilar fast. Om det inte hjälper så kanske det är läge för en spolnings/filmningsfirma men det verkar osannolikt om det är vatten i vattenlåset. Det talar som sagt för att det som luktar finns ovanför.

Hur säkra är ni att lukten kommer från just avloppet?

tommib tommib skrev:
Ja, det är rätt normalt när man häller ner en hink vatten snabbt. Om det inte låter i något annat avlopp så funkar nog avluftningen som den ska.

Jag skulle fortfarande i första hand ge mig på breddavloppet och även vattenlåset, igen. Ett sätt att komma åt breddavloppet kan vara att försöka få igenom en dragfjäder och sedan dra igenom en mindre trasa för att försöka fånga upp skit som kan ha fastnat därinne. Det är i så fall bra om det sitter ett dragsnöre åt båda håll på trasan och att man inte drar för hårt så att det kilar fast. Om det inte hjälper så kanske det är läge för en spolnings/filmningsfirma men det verkar osannolikt om det är vatten i vattenlåset. Det talar som sagt för att det som luktar finns ovanför.

Hur säkra är ni att lukten kommer från just avloppet?
Att lukten kommer från avloppet är vi ganska så säkra på. Det luktar tydligt "avlopp" och doften ökar ju närmare diskhon man kommer. Om man sticker ner näsan i diskhon luktar det väldigt mycket.
I badrummet börjar det lukta först när man spolar vatten i handfatet och då känner man att det kommer upp från breddavloppet.

Vattenlåset i köket var skinande rent när vi tog bort det för ca 1 vecka sedan och jag har efter det rengjort med alla möjliga metoder. Kokande vatten, diskmedel, maskindiskmedelstabletter upplösta i kokande vatten, ättika och bikarbonat har jag provat. Finns det något mer jag borde prova?

tommib
Ja, rensa just breddavloppet. Det är ett eget rör. Titta under diskbänken så kommer du se det.

tommib tommib skrev:
Ja, rensa just breddavloppet. Det är ett eget rör. Titta under diskbänken så kommer du se det.
Alla metoderna jag nämnde har jag använt även i breddavloppet.

tommib
Mekanisk rensning, enligt ovan.

• Gilla
Sandra80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.