2 681 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Råda bot på kondens från filter
Hej,
Vi har ett järnfilter som står i källaren där vattnet kommer direkt från en borrad brunn på 60 meters djup. Detta gör (förmodligen) att det bildas väldigt mycket kondens på rören och filtret vilket resulterar i en rätt stor pöl vatten under filter och rör. Börjar bli lite trött på att torka detta varje vecka så jag undrar om det finns någon bra idé som jag kan använda för att lösa detta.
Tacksam för hjälp!
Vi har ett järnfilter som står i källaren där vattnet kommer direkt från en borrad brunn på 60 meters djup. Detta gör (förmodligen) att det bildas väldigt mycket kondens på rören och filtret vilket resulterar i en rätt stor pöl vatten under filter och rör. Börjar bli lite trött på att torka detta varje vecka så jag undrar om det finns någon bra idé som jag kan använda för att lösa detta.
Tacksam för hjälp!
Vattnet är kallt så rören/filtret blir kalla, då de är kallare än omgivande luft så kommer det bildas kondens.
Som jag ser det så finns det två sätt att lösa detta:
Som jag ser det så finns det två sätt att lösa detta:
- Isolera rör och filter. Enkelt med rören, men antagligen lite trixigare med filtret.
- Sätt in ett tråg under som samlar upp vattnet och leder bort det till avlopp.
Eftersom kondens är ett resultat av att luften blir mättad pga nedkylning och fäller ut vatten så behöver du antingen minska mängden fukt i luften genom en avfuktare, eller höja temperaturen så att luften kan bära mer fukt genom att värma källaren. Bägge kostar. Bättre då att som Nefrums föreslår att isolera de delar som kyls av av vattnet, så de inte kyler ner omgivande luft och får kondens.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Jättestort tack för hjälpen, ska testas!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden