Behöver få upp vattentrycket i sommarstugan. När man duschar kan det en dålig dag komma så lite som 3 liter/minut. Blandaren är rensad så problemet sitter inte där. I kranen på utsidan av huset är trycket (ofta) betydligt bättre, Trycket varierar mycket mellan olika stugor i det kuperade området. Funderar på att installera en tryckhöjare. Eller finns det andra lösningar? /Torgny

Du verkar har kollat silar och blandaren. Hur är det med ledningsdimmensionerna till duschen resp. Utkastaren? Du har inga ventiler någonstans på vägen som är halvstängda? Är det kommunalt vatten? Be kommunen kontrollera den sil som sitter i vattenmätaren så att den inte är full med skräp.

Du skriver att det är sommarstugeområde, det är inte helt orimligt att ledningsnätet är för klent dimensionerat. Har du pratat med ägaren till det (kommunen?)

Som du är inne på kan man sätta en liten hydropress med pump för att höja trycket på vattnet. Större tank=längre dusch med bibehållen vattentryck.

Tack för snabbt svar! VVS-kille kommenterade inte rördimensionerna så jag tror de är ok. Vattnet är från djupborrad brunn som ägs av samfälligheten. Ledningsnätet är gammalt och dåligt men jag orkar inte vänta in byte (som kan dröja flera år). Känner inte till om det kan finnas gömd ventil nånstans. Någon menade att det kan bli problem för andra om jag påverkar vattentrycket till min stuga. Det finns andra som har vattentryck som är på gränsen till för högt. Om jag installerar en hydropress bör väl den sitta först i systemet (innan varmvattenberedare)?

• Gilla
MacTendo
  • Laddar…
Om det finns andra, som har högre tryck och dessa hus ligger på samma nivå som TS, så är väl det en bra lösning med :
Inkommande vatten - backventil- hydropress - eget system. Då laddas ju hydropressen till maxtryck när man inte tar vatten och sedan levereras vatten med bra tryck, så länge det finns något kvar i tanken. Är väl en vanlig lösning när man har långa ledningar och inte vill ha en extra pump ?

torgny61 torgny61 skrev:
Tack för snabbt svar! VVS-kille kommenterade inte rördimensionerna så jag tror de är ok. Vattnet är från djupborrad brunn som ägs av samfälligheten. Ledningsnätet är gammalt och dåligt men jag orkar inte vänta in byte (som kan dröja flera år). Känner inte till om det kan finnas gömd ventil nånstans. Någon menade att det kan bli problem för andra om jag påverkar vattentrycket till min stuga. Det finns andra som har vattentryck som är på gränsen till för högt. Om jag installerar en hydropress bör väl den sitta först i systemet (innan varmvattenberedare)?
Helt rätt, den bör sitta först. Det som händer med en hydrofor är att du har en extra vattenmängd som du kan ta av. De har delvis rätt, pumpen medför att du kan få ut lite mer vatten när det är dåligt tryck. Något som eventuellt kan påverka grannarna.

Tack för råd! Jag testar att sätta in en hydrofor. Återkommer med resultat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.