Hej,
Vi är tre personer i vårt hushåll och ligger på ca 250kbm i årsförbrukning. Två som duschar varje morgon och den lilla får ett litet bad var tredje dag. Vi kör diskmaskinen varannan dag och tvättmaskinen en gång om dagen. Är det rimligt?
Kanske har vi något läckage. Hör vagt att det strilar lite om en toalett, men det syns inget varken i toaletten, eller i behållaren. Bifogar en bild på vattenmätaren när inget används. Något händer, men det var lite svårt att tyda. Det är tio minuter mellan bilderna. Hur mycket läckage har jag?
Mvh Magnus
Vi är tre personer i vårt hushåll och ligger på ca 250kbm i årsförbrukning. Två som duschar varje morgon och den lilla får ett litet bad var tredje dag. Vi kör diskmaskinen varannan dag och tvättmaskinen en gång om dagen. Är det rimligt?
Kanske har vi något läckage. Hör vagt att det strilar lite om en toalett, men det syns inget varken i toaletten, eller i behållaren. Bifogar en bild på vattenmätaren när inget används. Något händer, men det var lite svårt att tyda. Det är tio minuter mellan bilderna. Hur mycket läckage har jag?
Mvh Magnus
Ser ut som att mätaren rört sig 4,5 x 0.0001 kbm på 10 minuter, dvs. 0,45 l/10 min eller 2,7 l/timme eller 64,8 l/dygn. Så det verkar ju läcka nånstans men inte så våldsamt mycket. Kanske ska ta och undersöka det där dasset lite noggrannare
.
Knappt 24 kbm på ett år i läckagei ditt fall. Det skulle iså fall innebära en "riktig" förbrukning på 225 kbm per år. Låter lite högt tycker jag, men med tre vuxna kanske det är ok - mina barn är fortfarande i dagisåldern och drar inte så mycket vatten ännu...
Stäng av ingående vatten till toaletten och se om läckaget slutar - en enkel felsökning.
Jag hade en toalett som läckte ca 1 kbm på fem dagar när jag flyttade in i huset. Den byttes raskt ut mot en ny (nej - den gick inte att laga - ful lagad för många gånger tidigare, bland annat med en avskuren pet-flaska!
). I mitt fall gick det att se i skålen att det rann vatten.
För mätnoggrannhetens skull är det i detta fallet bra ju längre tid det är mellan mätningarna. Mät över en natt när ingen är på muggen eller äver en helg när vi är borta, så borde du få ett mer noga resultat.
Stäng av ingående vatten till toaletten och se om läckaget slutar - en enkel felsökning.
Jag hade en toalett som läckte ca 1 kbm på fem dagar när jag flyttade in i huset. Den byttes raskt ut mot en ny (nej - den gick inte att laga - ful lagad för många gånger tidigare, bland annat med en avskuren pet-flaska!
För mätnoggrannhetens skull är det i detta fallet bra ju längre tid det är mellan mätningarna. Mät över en natt när ingen är på muggen eller äver en helg när vi är borta, så borde du få ett mer noga resultat.
Hur stor är sannolikheten att själva vattenmätaren är trasig?? För jag har hört att den skall oxå bytas med jämna mellanrum för att kunna ge ett så korrekt mät resultat som möjligt. Stämmer det?
Hmm, 100 m³ för mycket ., minst. Om ni inte förbrukar bedrövligt mycket i duschen, eller med annat slaskande som bevattning, biltvättande m.m. Fel på vattenmätaren är nästan uteslutet, men kolla å hör med leverantören av vattnet, att ni har era misstankar...
magentis
magentis
esox71 skrev:
Ok..., inte för jag begriper hur ni gör, för att få en sån hög förbrukning
magentis
Vi är fyra personer, inkl två tonåringar, och förbrukar 145 m3 per år. Vi har haft en wc-stol i källaren som stått och runnit några månader. Det har gjort att förbrukningen dragit iväg rejält. Tio liter i timmen ger 22 m3 på ett kvartal.
Det stämmer mer in på vår förbrukning..., kanske inte är så mycket smutsgrisar ändå, trots allt..., eller så är vi lika skitiga familjerKalarne skrev:
magentis.
Det begriper faktiskt inte jag heller. Vi är 4 i hushållet varav 2 småbarn. Förra ägaren hade två tonårsbarn och gjorde åt 120 kbm/år (kan ju tycka att tonåringar borde göra åt mer vatten). När vi tog över så steg förbrukningen till drygt 200 kbm/år. Tror iofs att det beror på små saker som att låta vattnet stå på när man borstar tänderna, diskar, etc. Får nog jobba på vanorna.magentis skrev:
På tal om läckande dass: När vi tog över huset så läckte en wc-stol. Vi hade huset en månad innan vi flyttade in och under den tiden så bedrev jag lite renoveringsarbeten. Såg att det läckte "lite grann" men tänkte att det fixar jag "senare"... Efter en månad bytte jag bottenpackningen. Först då tog jag en titt på vattenmätaren. På den månaden jag ignorerat problemet hade 80 kbm vatten runnit ut genom dasset. 1600:- fattigare och en visdom rikare. Kunde ju köpt helt ny wc-stol för de pengarna...
Hej,
Tack för en massa bra svar. Sorry att jag inte svarat tidigare.
Gjorde en 6timmarstest och enl min beräkning så går det 146 kbm per år i spill.
Tror att det gick ca 0,1kbm under testet, borde då gå 0,4 per dygn x 365 = 146.
Tänker jag rätt? I så fall borde det vara superakut att köpa ny toa.
Har dock inte, som någon smart föreslog, testat att stänga av toan och se om mätaren stannar helt, så att jag vet att det är den som är problemet.
Vi hörs
/Magnus
Tack för en massa bra svar. Sorry att jag inte svarat tidigare.
Gjorde en 6timmarstest och enl min beräkning så går det 146 kbm per år i spill.
Tror att det gick ca 0,1kbm under testet, borde då gå 0,4 per dygn x 365 = 146.
Tänker jag rätt? I så fall borde det vara superakut att köpa ny toa.
Har dock inte, som någon smart föreslog, testat att stänga av toan och se om mätaren stannar helt, så att jag vet att det är den som är problemet.
Vi hörs
/Magnus
50 kubik per person och år är en högst normal siffra. 225 på tre per år skulle väl kunna ligga i de övre regionerna för vad som är normalt med tanke på att det blir rätt mycket duschande hemma för er del. När vi var 4 i hushållet så gick det bra precis 200 per år men då dushade jag på jobbet 5 dar i veckan.
Kanske idé att byta strålsamlare till mer snålspolande, å även byta till en snålare dusch... Eller göra som pappan som satte in tidsbegränsning på varmvattnet i duschen, för att hans två tonårsdöttrar duschade bort allt varmvatten 
magentis.
magentis.