52 970 läst ·
39 svar
53k läst
39 svar
Koppla Pex med klämkoppling?
Mäster skrev:Nej, jag gissar inte, däremot får jag väl reservera mig för avvikelser, det finns ju en himla massa tillverkare av vvs,
För några år sedan körde vi med vanliga klämringar, jag är inte säker på att den öppna typen varit aktuell från början, då det vid en informationkurs 2004-05 ? propagerades för de nya klämringarna,
Åtminstone var de nya för oss, om dom var nya för Wirsbo, eller Uponor numer, vet jag inte,
Är du rörmokare
Nej, inte på långa vägar, blev ivägtvingad på en mindre introduktion i Wirsbo/Uponors regi, då jag för tillfället livnär mig på att montera hus, åt en leverantör som uteslutande använder sig av Wirsbo/Uponor,
Och vi har valt att ta hela entreprenaden själv, inkl. vvs, (så man vet att det blir riktigt
)
Och vi har valt att ta hela entreprenaden själv, inkl. vvs, (så man vet att det blir riktigt
Då använder ni väl Q&E kopplingar, och inte klämringskopplingar eller?Mäster skrev:Nej, inte på långa vägar, blev ivägtvingad på en mindre introduktion i Wirsbo/Uponors regi, då jag för tillfället livnär mig på att montera hus, åt en leverantör som uteslutande använder sig av Wirsbo/Uponor,
Och vi har valt att ta hela entreprenaden själv, inkl. vvs, (så man vet att det blir riktigt)
Det känns inte som du är riktigt påläst när du kategoriskt säger att det ska vara en delad klämring till PEX.
Både A-kopplingen, Vattette och FPL har odelade klämringar som samtliga är godkända att använda med PEX, tillsammans med sdödhylsa för PEX.
Vi använder båda alternativen, Q&E och klämringskopplingar,
Och jag sa någonstans om du läser igenom inläggen att det funkar med vanlig klämring också,
Dock använder vi numer endast öppen klämring, då det var att föredra enligt Wirsbo
Och jag sa någonstans om du läser igenom inläggen att det funkar med vanlig klämring också,
Dock använder vi numer endast öppen klämring, då det var att föredra enligt Wirsbo
Var i koppling sker själva tätningen för en PEX-koppling med delad klämring och stödhylsa (för PEX som nästan ser ut som den som för koppar)?
För koppar sker väl tätningen mellan kopplingshuset (kallas det kanske nippel) och klämmringen och mellan klämmringen och röret, eller?
För koppar sker väl tätningen mellan kopplingshuset (kallas det kanske nippel) och klämmringen och mellan klämmringen och röret, eller?
....tänk, 35 inlägg bara för att man ska envisas med att inte använda kopplingar som det står "avsedd för pex" på. Vore det inte lättare att plocka saker direkt ur sortimentet som är avsett för detta?
Allt som behövs finns i Upnors webkatalog. Ta RSK-nr och sök fram och beställ sedan via tex byggbo.se.
Allt som behövs finns i Upnors webkatalog. Ta RSK-nr och sök fram och beställ sedan via tex byggbo.se.
Hmm, får be om ursäkt för att jag var lite otydlig i ett tidigare inlägg,lomma skrev:
De stödhylsor som nästan ser ut som till koppar, används inte till delad klämring, utan till traditionell sådan
Till delad klämring ska det vara en annan stödhylsa,
Och jag är inte 100 säker, men så sent som idag fick jag höra att det senare alternativet är det numer rätta,
Redigerat:
OK, till delad klämring används då alltid en stödhylsa som Mora visar i följande anvisning:Mäster skrev:Hmm, får be om ursäkt för att jag var lite otydlig i ett tidigare inlägg,
De stödhylsor som nästan ser ut som till koppar, används inte till delad klämring, utan till traditionell sådan
Till delad klämring ska det vara en annan stödhylsa,
Och jag är inte 100 säker, men så sent som idag fick jag höra att det senare alternativet är det numer rätta,
http://webbase.ostnor.net/Moraweb/Katalogdatabas/document/36139.pdf
Därmed borde tätningen ske mellan kopplingshus och stödhylsa och mellan stödhylsa och PEX-rör, eller hur?
Ja, missade frågan, eller glömde svara, men så är det , klämringen tätar inte i dessa fall,lomma skrev:
En poäng med att använda öppen klämring är att det är enkelt att ta bort den , om man vill byta blandarfäste t.ex,
Det är betydligt besvärligare med sluten klämring.
Klicka här för att svara