Våra kvarvarande galvade rör har släppt ifrån sig rostflagor som stoppar flödet till duschblandare och toalettstol. Jag är lite osäker på hur jag lossar dessa för att rensa. Det sitter någon form av Uponordosor i väggarna. Någon som med säkerhet kan tala om hur jag lossar utan risk att lösgöra något inne i väggen? Måste jag hålla emot vid den tunna sexkanten in mot väggen, eller räcker det att lossa mutter/koppling ute vid blandare/röranslutning?

Rörkoppling med sexkantig mutter intill en vägg med en rosett runt genomföringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Galvat VVS-rör med mutter och sexkantig anslutning som sticker ut från en vit kakelvägg, en fråga kring demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack på förhand!
Mvh, Magnus

R
Första bilden , lossa sexkantsmuttern , lika på den andra på blandare vill innerdelen följa med går det kanske att hålla emot med något
Andra bilden du får lossa röret och se om det finns något i det , tror inte det sitter något i knät

• Gilla
axn
  • Laddar…
Galvat som börjat rosta och släpper flagor som man måste rensa bort. Hur länge är detta hållbart innan det har rostat hål på röret. Kan man inte byta till något i mässing/koppar?

R
Sådana rör kan kvar ett tag , klart dom rostar , annars lägga in som att göra , byta till koppar så långt det går

Jodå, de ska bytas vad det lider, men av praktiska skäl har det fått bli en bit i taget. Jämfört med exempel man sett här på forumet är de i relativt gott skick ändå...

Det var för övrigt i samband med rörmokeriarbete detta hände, så det är inget som händer spontant lite då och då.

R
Det är detsamma som att skaka en gammal plåtburk som rostat invändigt , vid påverkan lossnar det skit . bara gilla läget och kanske rensa flera gånger , sitter säkert i handfat , disk med , perlatorn ( den del som sitter på pipens undersida ) är som en sil den med . samt i tvättmaskin och diskmaskin finns filter i anslutningspunkterna för vatten

A axn skrev:
Våra kvarvarande galvade rör har släppt ifrån sig rostflagor som stoppar flödet till duschblandare och toalettstol. Jag är lite osäker på hur jag lossar dessa för att rensa. Det sitter någon form av Uponordosor i väggarna. Någon som med säkerhet kan tala om hur jag lossar utan risk att lösgöra något inne i väggen? Måste jag hålla emot vid den tunna sexkanten in mot väggen, eller räcker det att lossa mutter/koppling ute vid blandare/röranslutning?

[bild] [bild]

Tack på förhand!
Mvh, Magnus
Hej Magnus,
Börja med att stänga av vattnet i huset.
Släpp muttern närmst blandaren och demontera blandaren, har du galvledninf så sitter det oftast i silarna i blandaren. Har du tillgång till en kompressor så kan du när du pillat rent allt slutligen blåsa bort det sista.
Gällande wc stolen och model på den så sitter det troligen i inlopps slangen innanför porslinskåpan. Det arbetet kan du göra på vattnet påslaget i huset förutsatt att du har en avstängning på wc stolen.Demontera spolknapparna och beroende på model även ”kåpan” där i toppen kommer slangen in i flottören, vanligtvis sitter den med bajonett fattning, ta isär och släpp försiktigt på vattnet. Har du bra flöde i slangen så sitter det i flottören. Då blir det pilligt men brukar funka fint om man har en svets/lödtråd att pilla med. Blir det inte bra så ta isär igen och upprepa proceduren.

Mvh

• Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.