Hej,
Funderar över golvbrunnen i källaren och hur den skall fungera och se ut. Har både luft/vatten panna och vv beredare i källaren och dessa har små spannar där övertrycksvatten droppar ner i. Min fundering är om jag kadra slang från dessa till brunnen. Men min oro är att jag då riskerar att fylla vatten i källaren. Brunnen är av gjutjärnsmodell, förmodar jag, med ett litet "lufthål"? på ovansidan. Den har alltid vatten i sig och när jag tömmer spannen i den så svämmar den över. Stopp i avlopp?
Funderar över golvbrunnen i källaren och hur den skall fungera och se ut. Har både luft/vatten panna och vv beredare i källaren och dessa har små spannar där övertrycksvatten droppar ner i. Min fundering är om jag kadra slang från dessa till brunnen. Men min oro är att jag då riskerar att fylla vatten i källaren. Brunnen är av gjutjärnsmodell, förmodar jag, med ett litet "lufthål"? på ovansidan. Den har alltid vatten i sig och när jag tömmer spannen i den så svämmar den över. Stopp i avlopp?
Den ska alltid ha vatten i sig som på bilden. Det är så ett vattenlås fungerar för att förhindra att lukt från avloppet stiger upp. Däremot ska det sitta en gängad plugg i det lilla hålet, det är till för att få in en vajer och rensa avloppet och vattenlåset, som det är nu så kan lukt ändå tränga upp. Då brunnen svämmar över så är det troligen delvis stopp i avloppet. En välfungerande brunn ska svälja att man lagom snabbt slår ut en spann i den. Förhoppningsvis sitter oklusionen i vattenlåset.
Du har säkert stopp i den ledningen. "Lufthålet" ska egentligen vara pluggat för att ingen avloppslukt ska komma ut i rummet. Innan du pluggar igen hålet, kan du försöka köra in en rensfjäder. Ibland kan man även köra in en trädgårdsslang i hålet och spola.
Edit: Fulkemisten hann före.
Edit: Fulkemisten hann före.
Ser också att en gjutjärnsstam går ned i golvet ungefär en halvmeter från brunnen. Finns det någon renslucka på den så kan man komma åt att rensa längre ned den vägen. Har du problem med avflödet vid andra punkter i fastigheten?
Hej,Fulkemisten skrev:
Inge problem mer än källarbrunnen. Kluckar lite i köket så det kan vara bra med en genomkörare.
Tacksam för alla tios. Köpte avloppsborste på biltema och körde runt. Nu kluckar det inte mer i köksvasken ocj brunnen i källaren svämmar inte över.Fulkemisten skrev:
Klicka här för att svara