Hej,
Håller på att planera ett avlopp i sommarstugan och funderar på avloppsluftningens placering.
Jag ska koppla in en toalett till en sluten tank men vill använda befintlig avluftning för 3-kammar avloppet. Som jag förstår ska det fungera utan problem men det sitter nu så att avluftningens placering blir mellan huvudstammen och duschen. Kan det vara något problem? borde jag flytta luftningen?
Gjorde en skiss som jag hoppas gör det lite tydligare.
Tack för er support!
Håller på att planera ett avlopp i sommarstugan och funderar på avloppsluftningens placering.
Jag ska koppla in en toalett till en sluten tank men vill använda befintlig avluftning för 3-kammar avloppet. Som jag förstår ska det fungera utan problem men det sitter nu så att avluftningens placering blir mellan huvudstammen och duschen. Kan det vara något problem? borde jag flytta luftningen?
Gjorde en skiss som jag hoppas gör det lite tydligare.
Tack för er support!
Hej,Åsa Lund skrev:
WCn ska till tanken och det kommer vara 110. Avloppet på bilder är till 3-kammarbrunnen och är 75. Det är bara luftningen till WC och 3kammarbrunnen som är 75.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ifall rören till 3-kammarbrunnen och röret till den slutna tanken är hopkopplade och öppna utan vattenlås emellan, så fungerar en gemensam luftning, så vitt jag förstår det.
Men varför skall rören till 3-kammarbrunnen och röret till tanken överhuvud taget vara hopkopplade?
Men varför skall rören till 3-kammarbrunnen och röret till tanken överhuvud taget vara hopkopplade?
Hej,KnockOnWood skrev:
Tack!
Båda behöver luftning och jag vill slippa att göra ytterligare hål i taket.
Make sense?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det tycker jag nog.Johan Enander skrev:
Men du måste väl på något sätt se till att inte det du spolar ner i toaletten av misstag hamnar i den andra avloppsdelen.
Vi har själva bara ett BDT-avlopp till 3-kammarbrunn och infiltration, men två toaletter på samma våning sitter ca 10 meter ifrån varandra, och allt betjänas utmärkt av en avluftning vid den bortersta toan.
Absolut, luftningen sitter högt i WC avloppet så ingen risk för baksug.KnockOnWood skrev:
Det tycker jag nog.
Men du måste väl på något sätt se till att inte det du spolar ner i toaletten av misstag hamnar i den andra avloppsdelen.
Vi har själva bara ett BDT-avlopp till 3-kammarbrunn och infiltration, men två toaletter på samma våning sitter ca 10 meter ifrån varandra, och allt betjänas utmärkt av en avluftning vid den bortersta toan.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Då tycker jag att vi kör på!
Och om det blir någon kontaminering av avloppen, så kommer det ju att synas i trekammarbrunnen.
Varför måste ni förresten ha sluten tank för toan?
Är det för belägenheten vid vatten osv. Var ligger huset ungefär?
Och om det blir någon kontaminering av avloppen, så kommer det ju att synas i trekammarbrunnen.
Varför måste ni förresten ha sluten tank för toan?
Är det för belägenheten vid vatten osv. Var ligger huset ungefär?
Huset ligger 5 m ifrån strandlinjen ute i Sthlms skärgård. Sluten tank rekommenderas av kommunen.KnockOnWood skrev:
Klicka här för att svara