K
Bilar ur tvättstuga och pannrum som idag innehåller 3 golvbrunnar.
Tanken är nu att det skall bli 3 golvbrunnar igen, men också avloppsavsättningar för tvättställ och tvättmaskin som inte funnits tidigare. Vad är det rationella sättet att dra rören, egna avstick till allt, eller göra avstick på ett avstick?

Stammen är 110, resten är tänkt att vara 75.

• Schematisk ritning av avloppsrör med golvbrunn och avloppsavsättning för tvättställ.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Du kan gör vad du vill bara det är fall , den sista är normalt , du slipper extra t-stycken 110 eftersom det är 75 eller 50 normalt från golvbrunn , räcker bra med dom

K
Jag åker på T-stycken i vilket fall och priset är försumbart..
Åker dock på extra 45 böj på alternativ två..
Nu är det inga flöden att prata om och dom lär inte gå samtidigt, men jag inbillar mig att alt 1 ändå är bäst.

Krilleman
Kör 75mm på alla stick utom ev WC som ska ha 110mm. Undvik 50mm helt!

Alternativ 1 med separata grenrör från 110mm stammen är bättre om det går bra att bila fram det. (y)

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
K
Undvika 50 helt? Jag tänkte gå med 75 upp i vägg och sedan förminska till 50 i väggen så vägganslutningen blir 50. Det bygger nog för mycket i väggen annars.

Om du drar rakt till TS och ett Y rör på mitten till GB så blir det enklare än alt 2.
Protte

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Krilleman
K KjellTimell skrev:
Undvika 50 helt? Jag tänkte gå med 75 upp i vägg och sedan förminska till 50 i väggen så vägganslutningen blir 50. Det bygger nog för mycket i väggen annars.
Helt rätt, vid 70mm regel så drar du med 75mm avlopp så långt det går i golvet, sen vidare med 50mm upp i väggen!

• Gilla
KjellTimell
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.