Trevligt forum, jag har läst mycket, men detta är min första skrivning.
Vi bor i ett Västerbottenshus uppfört 1963. Under åren har många renoveringar utförts, bland annat har en toalett uppförts på övervåningen, med en stam som går först i bjälklaget och sedan ned i ett 110 mm rör i en dold kanal. Under veckan noterade vi hur det droppade vatten ur taket i köket. När vi tog upp det hela visade det sig bara vara ett avloppsrör (50 mm) från handfatet uppe som läckte lite. Det som förbryllar mig är att jag inte kan replikera läckan, men jag tycker att man använt en lite märklig skarv när man drog dessa rör.
Bifogar bild på skarven som var i det närmsta helt ingjuten i fogskum. Är detta en normal skarvdel och är det vettigt att gjuta in den i fogskum? Min gissning är att fogskummet tryckt upp röret så att vi fått ett svagt bakfall, vilket tillsammans med det gamla husets naturliga rörelser skulle ha kunnat lämna lite vatten stående i röret som sedan sipprat ut och droppat ned genom bjälklaget till nedervåningen.
Jag kan som sagt inte återskapa läckan, men det var bara vid rörskarven det var fuktigt.
Bör jag på något sätt täta rörskarven innan jag sätter igen golvet?
Bör jag fogskumma fast rören igen, eller mår de lika bra av att ligga fritt?
Tacksam för tips!
Vi bor i ett Västerbottenshus uppfört 1963. Under åren har många renoveringar utförts, bland annat har en toalett uppförts på övervåningen, med en stam som går först i bjälklaget och sedan ned i ett 110 mm rör i en dold kanal. Under veckan noterade vi hur det droppade vatten ur taket i köket. När vi tog upp det hela visade det sig bara vara ett avloppsrör (50 mm) från handfatet uppe som läckte lite. Det som förbryllar mig är att jag inte kan replikera läckan, men jag tycker att man använt en lite märklig skarv när man drog dessa rör.
Bifogar bild på skarven som var i det närmsta helt ingjuten i fogskum. Är detta en normal skarvdel och är det vettigt att gjuta in den i fogskum? Min gissning är att fogskummet tryckt upp röret så att vi fått ett svagt bakfall, vilket tillsammans med det gamla husets naturliga rörelser skulle ha kunnat lämna lite vatten stående i röret som sedan sipprat ut och droppat ned genom bjälklaget till nedervåningen.
Jag kan som sagt inte återskapa läckan, men det var bara vid rörskarven det var fuktigt.
Bör jag på något sätt täta rörskarven innan jag sätter igen golvet?
Bör jag fogskumma fast rören igen, eller mår de lika bra av att ligga fritt?
Tacksam för tips!
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det får vara hur mycket bakfall som helst, skarvarna ska vara helt täta i alla lägen.
Protte
Protte
Hällde på en 10 liters hink med vatten genom röret, men får det inte att läcka nåt. Har hållit ett toapapper mot rörskarven i underkant, men det blir inte en droppe på pappret. Faktum är dock att det har läckt här, för det droppade vatten genom mellanbjälklaget ned till köket...
Jag vet inte om det syns på bilderna, men röret var i det närmsta helt inskummat. Jag har frilagt skarven från fogskum. Rörbiten (den med en svart plastklammer på) är "helt lös" och går att vrida utan bekymmer. Jag har aldrig gjort en sån här rörkoppling, men detta är gjort av en rörmokare. När jag satt ihop 50 mm avloppsrör har det bara varit med slätände mot muff och de brukar sitta så stadigt att man inte kan vrida röret i muffen när allt väl är på plats.
Hur ska jag lösa detta?
Har jag ens ett problem eller är det bara att sätta tillbaka golvet och le och vara lycklig? (lycklig är jag givetvis över att det inte var värre, har både dold vattendragning och radiatorrör i bjälklaget).
Jag vet inte om det syns på bilderna, men röret var i det närmsta helt inskummat. Jag har frilagt skarven från fogskum. Rörbiten (den med en svart plastklammer på) är "helt lös" och går att vrida utan bekymmer. Jag har aldrig gjort en sån här rörkoppling, men detta är gjort av en rörmokare. När jag satt ihop 50 mm avloppsrör har det bara varit med slätände mot muff och de brukar sitta så stadigt att man inte kan vrida röret i muffen när allt väl är på plats.
Hur ska jag lösa detta?
Har jag ens ett problem eller är det bara att sätta tillbaka golvet och le och vara lycklig? (lycklig är jag givetvis över att det inte var värre, har både dold vattendragning och radiatorrör i bjälklaget).
Det låter som om att gummipackningen är borta i två skarvar, var sin sida om det rör som går att snurra på lätt.
Har du möjlighet att dra isär någon skarv så att du får loss den rörbit som är rörlig för att kontrollera packningarna?
Har du möjlighet att dra isär någon skarv så att du får loss den rörbit som är rörlig för att kontrollera packningarna?
Jag gissar också att det är så, men brukar inte gummipackningarna sitta "fast" i rördelarna? Inte skulle väl en rörmokare ha plockat bort dem innan han satte rördelen på plats? Jag har för övrigt aldrig sett just den där rördelen i handeln, det är ju en ungefär 300 mm lång rördel med två slätändar som jag tolkar det. Ser också ut som ett den utgör en liten förminskning, men det är oklart...
Om jag skulle dra isär dem är jag osäker på om jag skulle förstöra något mer och göra situationen värre. Jag kan nämligen inte nå hela rördragningen utan att ta upp en klinkergolv inne på toaletten och är inte besväret värre än det är så slipper jag gärna det. Men om jag tar bort resten av fogskummet kanske jag kan få böjarna att flexa tillräckligt för att dra isär de synliga rören och kolla. Finns det något mjukfog eller silikon på tub man kan använda för att täta såna här skarvar om det saknas packningar?
Om jag skulle dra isär dem är jag osäker på om jag skulle förstöra något mer och göra situationen värre. Jag kan nämligen inte nå hela rördragningen utan att ta upp en klinkergolv inne på toaletten och är inte besväret värre än det är så slipper jag gärna det. Men om jag tar bort resten av fogskummet kanske jag kan få böjarna att flexa tillräckligt för att dra isär de synliga rören och kolla. Finns det något mjukfog eller silikon på tub man kan använda för att täta såna här skarvar om det saknas packningar?
Klicka här för att svara


