6 769 läst ·
16 svar
7k läst
16 svar
Nya vattenledningar över eller under plattan/isoleringen
Sida 1 av 2
Vi ska renovera vårat hus -68. 1-plan med platta på mark. Plattan är gjuten direkt på grus.
Ovan 10 cm platta ligger ~12 cm lättklinkerkulor (leca) med ~5 cm slipsats ovanpå det. Lecan utgör alltså isoleringen mot marken.
Vid vår renovering kommer vi göra om planlösningen helt. Dissa de 50-åriga gjutjärnsrören och dra nya stammar. Det blir en del såga och bila då avloppet ska ner en bit under plattan, så långt har jag nog koll på läget.
Sen kommer vi till varm- och kallvatten. Rörmokaren menar att det blir bäst om kallvattenledningarna dras en bit ner under plattan, och det kan jag tro, men det blir väldigt mycket mer såga och bila i betongen om alla kallvattenledningar ska ner så pass.
Jag tänker mig att det borde räcka att ta upp spår i lecan och lägga dem mot betongplattan. Varmvattenledningen kan man sänka ner i lecan lagom så den inte sticker upp, eller det kanske räcker med slipsatsen.
Ovanpå ska det sen läggas spårad cellplast för golvvärme.
Vad tror ni, ser ni några problem med min idé. Finns det några risker eller något bättre sätt att gå tillväga?
Ovan 10 cm platta ligger ~12 cm lättklinkerkulor (leca) med ~5 cm slipsats ovanpå det. Lecan utgör alltså isoleringen mot marken.
Vid vår renovering kommer vi göra om planlösningen helt. Dissa de 50-åriga gjutjärnsrören och dra nya stammar. Det blir en del såga och bila då avloppet ska ner en bit under plattan, så långt har jag nog koll på läget.
Sen kommer vi till varm- och kallvatten. Rörmokaren menar att det blir bäst om kallvattenledningarna dras en bit ner under plattan, och det kan jag tro, men det blir väldigt mycket mer såga och bila i betongen om alla kallvattenledningar ska ner så pass.
Jag tänker mig att det borde räcka att ta upp spår i lecan och lägga dem mot betongplattan. Varmvattenledningen kan man sänka ner i lecan lagom så den inte sticker upp, eller det kanske räcker med slipsatsen.
Ovanpå ska det sen läggas spårad cellplast för golvvärme.
Vad tror ni, ser ni några problem med min idé. Finns det några risker eller något bättre sätt att gå tillväga?
Enklast är ju att endast spåra ur lecan och sen lägga den mot betongen. Om jag sen väljer att ytterligare spåra ur betongen för att lägga ner röret i plattan eller om jag fyller spåret i lecan med bruk... skulle det innebära någon skillnad?
Det kanske inte finns någon genväg här, och givetvis vill jag göra det så bra som möjligt, men till vilket pris?
Vissa sträckor där jag ska dra nya stammar är det ju enkelt att trycka ner KV-slangen, men för andra sträckor är det inte lika självklart.
Det kanske inte finns någon genväg här, och givetvis vill jag göra det så bra som möjligt, men till vilket pris?
Vissa sträckor där jag ska dra nya stammar är det ju enkelt att trycka ner KV-slangen, men för andra sträckor är det inte lika självklart.
Ligger slangen i isoleringenR rävlyan skrev:
spelar det ingen roll om den är isolerad själv, eller är omgiven av golvisoleringen.
Din rörmokare verkar omständig. Lägg rören där det blir enklast. Tänk på att det inte är så självklart att man vill ha kallt kallvatten jämt.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 208 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 208 inlägg
Min egen upplevelse Ang kallvatten och cementplatta med ingjutna värmeslangar är följande.
250 mm frigolit mellan makadam och cement.
Vid 200 mm är rir slang med 15 mm isolerat ytterhölje nedfräst i frigoliten, på detta är det 50 mm skiva frigolit.
Varm och kallvatten ligger sida vid sida , kallvatten blir uppvärmt på vägen till köket (befinner sig längst bort) blir en himla massa spolande innan man får ett glas kallvatten !
250 mm frigolit mellan makadam och cement.
Vid 200 mm är rir slang med 15 mm isolerat ytterhölje nedfräst i frigoliten, på detta är det 50 mm skiva frigolit.
Varm och kallvatten ligger sida vid sida , kallvatten blir uppvärmt på vägen till köket (befinner sig längst bort) blir en himla massa spolande innan man får ett glas kallvatten !
Ok, för att sammanfatta svaren angående kallvattenledningar...
En husgrund har i princip samma temperatur som inomhus, aningen kallare.
Vill man säkerställa kallt vatten så fort som möjligt i kranen får man se till att ledningarna är nedtryckta i jorden under plattan.
Är kallast möjliga vatten asap lägre prioriterat vid renovering så kan man göra det lättare för sig och skippa betongjobbet.
Sen finns det säkert en massa nivåer där emellan, men för min del kommer jag nog försöka hitta vägar där jag får ner rören så mycket som möjligt.
En husgrund har i princip samma temperatur som inomhus, aningen kallare.
Vill man säkerställa kallt vatten så fort som möjligt i kranen får man se till att ledningarna är nedtryckta i jorden under plattan.
Är kallast möjliga vatten asap lägre prioriterat vid renovering så kan man göra det lättare för sig och skippa betongjobbet.
Sen finns det säkert en massa nivåer där emellan, men för min del kommer jag nog försöka hitta vägar där jag får ner rören så mycket som möjligt.
Det är min uppfattning också.
Men här blir det konstigt. Ligger isoleringen OVANPÅ plattan vore det märkligt om plattan inte isoleras från den varma inneluften. Varför då isolera överhuvudtaget? Den borde vara mer markkall än rumsvarm.
Staffan
Men här blir det konstigt. Ligger isoleringen OVANPÅ plattan vore det märkligt om plattan inte isoleras från den varma inneluften. Varför då isolera överhuvudtaget? Den borde vara mer markkall än rumsvarm.
Alla blir saliga på sin tro. Så, gör vad du vill.R Relaxia skrev:
Staffan
Jo jag blir inte helt klok på det heller.
Nu har ju inte lecan det bästa u-värdet direkt, och grus isolerar ju det med. Utgår från att ju längre ner i lagren man kommer desto kallare. Men för långt ner och det blir varmare igen. Ingen risk i mitt fall dock.
Nu har ju inte lecan det bästa u-värdet direkt, och grus isolerar ju det med. Utgår från att ju längre ner i lagren man kommer desto kallare. Men för långt ner och det blir varmare igen. Ingen risk i mitt fall dock.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Bäst vore ett ordentligt isolerat golv och ha kallvatten under det. Ta väck lecan och lägg pir isolering istället? Sen lägger man ner rören med en spårsåg?
Nu kidnappar jag denna tråden lite, jag har en liknande situation iom att jag kommer att få kommunalt vatten och detta naturligtvis kommer att anslutas på andra sidan tomten än vart jag har brunnen och vattenfördelaren i huset. Detta leder till att jag måste (inga andra alternativ finns utifrån att huset står på berget) dra in vatten under golvet vid plattan. Min platta är oisolerad med grus under, men har naturligtvis isolerad sockel runt om. Ovanpå plattan ligger sand och sedan cellplast. Jag har fram till att jag såg denna tråden tänkt att jag skall dra in vattnet under cellplasten men ovanpå plattan och isolera ordentligt runt röret nedåt för att undvika kondens. Dessutom tänker jag mig att lägga vattenslagen i ytterligare ett rör som ansluts till dräneringen för att minimerar risken för vattenskador.
Nu till frågan, hade det varit bättre att lägga vattnet under plattan istället? Eller i plattan? Det blir ju lite mer jobb, men samtidigt så slipper jag dubbla rör och att oroa mig för kondensen...
Iofs så verkar anslutningen skjuten flera år in i framtiden (lite surt då jag väntat med att renovera denna delen av huset i flera år pga att VA var på gång), men nu vill jag ta tag i renoveringen och då förbereda för anslutningen av vatten i framtiden...
Nu till frågan, hade det varit bättre att lägga vattnet under plattan istället? Eller i plattan? Det blir ju lite mer jobb, men samtidigt så slipper jag dubbla rör och att oroa mig för kondensen...
Iofs så verkar anslutningen skjuten flera år in i framtiden (lite surt då jag väntat med att renovera denna delen av huset i flera år pga att VA var på gång), men nu vill jag ta tag i renoveringen och då förbereda för anslutningen av vatten i framtiden...
Inkommande vatten ska ju vara på frostfritt även på utsidan av huset , vad är då mer lämpligt att dra det för väg , klart under all
isolering , på den kallaste sidan av grunden , det blir ingen kondens annat än när det kommer upp i värmen , så där ska det isoleras för kondens före och efter vatten mätare , sen hur långt bort är ett ? .
Sitter mätaren i bad eller garderob blir det massor av den varan , mycket fukt i luften
isolering , på den kallaste sidan av grunden , det blir ingen kondens annat än när det kommer upp i värmen , så där ska det isoleras för kondens före och efter vatten mätare , sen hur långt bort är ett ? .
Sitter mätaren i bad eller garderob blir det massor av den varan , mycket fukt i luften