Hej.

Har en gammal kran för vatten utomhus (genom källarväggen). Huset är från 1965, kranen lika så.
Kranen är inte använd på riktigt länge men skulle nu vilja börja använda den. Det går att vrida på vattnet samt vrida av det men det har en tendens att stå och droppa om man inte drar åt med en rörtång.

Nu till frågan, går det att renovera en sådan kran på nått sätt eller finns det nått nytt smidigt att ersätta den med?

Bifogar en bild på eländet.

20130802_145953.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh.

Redigerat:
P
Lägg upp en fungerande bild så fixar vi nog detta =)

Nu kanske det fungerar :)

P
Inte hela ventilen är med på bilden men gissar på att du ska gänga upp närmast själva ventilen lägga på en lintåga och dra åt då brukar dessa gamla ventiler bli täta vid spindeln.

Tack för trådstarten! Jag har precis samma kran och precis samma problem! Jag ställer en följdfråga: Är det någon som vet om och isf var man kan köpa förlängare till själva avstängningsventilen? Jag har bytt panel och lagt mig till med luftspalt så jag behöver en som är 7 cm längre, tips?

Krilleman
Men tanke på åldern på utkastaren, köp en ny! Ca 400-500:- för en FMM.

• Gilla
Grim Pedersen
  • Laddar…
Jag hade en sån där i min kåk, och det är gamla galvade rör. När jag tänkte göra samma sak som nämnt ovan så gick det för kung och fosterland inte att få upp den. Jag fick ta en gasbrännare och värma upp kring gängorna för att det skulle expandera, då gick det att få upp. Dock gick det inte att få igen efteråt.

Jag köpte istället 2 nya utkast och satte dit, och drog ut varmt / kallt vatten. Nu har jag både v/k i uteköket :D

Hej
Jag har också denna ventil på min kåk. Nu undrar jag var hittar jag packningen till käglan. Den droppar lite lätt. Har letat på nätet inte hittar jag den typ av packning diameter ca 29mm.Tack för alla svar.

• Ventilkägla med sliten packning på ett träunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du bytt ventilkägla någonsin?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.