Hej!

Vi har egen borrad brunn som ger bra med vatten, men trycket har blivit sämre sedan ca 1 år. (Brunnen är drygt 3 år). Jag har rensat alla silar på smågrus och kalk men problemet kvarstår.

På bilden ser ni instruktionerna på tanken samt att jag har en tryckvakt som gå att justera?

Borde jag testa det som står? Problemet är att jag bara förstår första punkten, sedan blir jag osäker. Är det någon här som kan ge mig tydliga och klara råd? Vore oerhört tacksam.

• Anvisningsetikett på en trycktank från Grundfos, med tekniska specifikationer och instruktioner för förinställning av tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Det finns nog en manometer , vad visar den vid start och stopp , går pumpen länge eller korta gångtider
Vi måste starta på ruta ett för att hitta något

Den startade vid 1,3 och slog av vid 3,6. Har justerat det till 2 resp 4.

Fyllt på med luft i pressen till 1,8 (när systemet var tomt).

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
R
Hur lång tid tar det för pumpen att fylla trycket från start till stopp , ett foto på hur alltet ser ut i kopplingar är bra

Får fixa när jag kommer hem. På Bauhaus nu.

Tack till @rävlyan för support. Jag tror att jag fått ordning på detta.

Det skulle ju vara bra för andra med liknande problem om du beskriver hur du fick ordning på det.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Självklart! Good point!

Med disclaimern att jag betraktar mig som medelgott händig i allmänhet men under snittet på BH så kommer här en beskrivning av vad jag gjorde. Källan för det jag gjorde kom från BH, viivilla och grundfos egen site.

Började med att slå av pumpen genom att bryta strömmen. Därefter tömde jag systemet på vatten, öppnade ett par kranar till det inte rann mer.

Med hjälp av en kompressor och en bildäcksadapter med tryckmätare så kollade jag trycket i hydropressen. Det låg på ca 1,6 så jag fyllde till 1,8.

Därefter slog jag på pumpen igen och fyllde upp systemet. Höll då koll på pumpens till- och frånslag. Vilka låg för lågt så jag skruvade bort locket på tryckvakten och justerade till- och frånslag till de låg på 2bar resp 4bar. Det krävdes att jag fyllde och tömde några ggr.

Resultatet är att vi upplever bättre tryck i duschen samt att det är jämnare tryck. Förut kunde man tydligt märka variationer i trycket men nu är det bättre.

Hoppas detta hjälper?

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.