har en grävd brunn och fick detta resultat när jag gjorde "gratis" vattentest på nätet, självklart med efterföljande offert på filter.

vad tycker ni det behövs för filter för att åtgärda detta? och till vilket pris borde man kunna åtgärda det?

Datum: 2018-10-21
Beskrivning Resultat Riktvärden
Bottensats Ingen Ingen
Grumlighet Ingen Ingen
Lukt Ingen Ingen
pH 5,9 mellan 7 och 10 pH
Alkalinitet 20 över 60 mg/l
Järn (Fe) 0.1 under 0.5 mg/l
dH (tyska hårdhetsgrader) 1 under 8 dH
COD-mn 0.1 under 8 mg/l
Nitrit (NO2) 0.01 under 0.1 mg/l
Nitrat (NO3) 0.1 under 50 mg/l
Utlåtande:
Lågt pH-värde indikerar surt och aggressivt vatten. Det kan innebära risk för korrosionsskador
på rörledningar av metall och ökar risken för utfällning av metaller ur ledningssystemet.
Låg alkalinitet indikerar surt och aggressivt vatten. Det kan innebära risk för korrosionsskador
på rörledningar av metall och ökar risken för utfällning av metaller ur ledningssystemet.

MVH

Jag skulle rekommendera ett fullständigt test istället. Gjorde liknande via JMS vattenrening. De kom på gratis hembesök men hade glömt ta med sig provresultaten så de gjorde om testen på plats och det var inte imponerande utrustning de använde plus att resultatet skilde sig markant på det de skickat hem tidigare.

Så använd någon som bara gör vattentest istället och se att göra ett mer komplett test och inte bara det som är lätt att testa eller fixa som dessa bolag antagligen väljer. Jag har använt al control som nu verkar heta synlab (https://brunnsvatten.synlab.se/) och de känns seriösa

M Marsman80 skrev:
Jag skulle rekommendera ett fullständigt test istället. Gjorde liknande via JMS vattenrening. De kom på gratis hembesök men hade glömt ta med sig provresultaten så de gjorde om testen på plats och det var inte imponerande utrustning de använde plus att resultatet skilde sig markant på det de skickat hem tidigare.

Så använd någon som bara gör vattentest istället och se att göra ett mer komplett test och inte bara det som är lätt att testa eller fixa som dessa bolag antagligen väljer. Jag har använt al control som nu verkar heta synlab ([länk]) och de känns seriösa

tack för input!

jag tror nog testerna stämmer, men sen kanske det saknas diverse parametrar som tungmetaller eller vad det nu kan vara.

jag tror min kommun subventionerar just det testet du länkar till, så det kanske är en bra ide.

å andra sidan funderar jag på att borra vattenbrunn inom några år, så vill inte lägga ut för mycket på denna brunn om den inte kommer användas så himla länge..

MVH

Då kanske frågan snarast är om du har metallledningar? Har du inte det verkar det ju inte vara ett stort problem med det vatten du har. Vet inte hur kranar etc. reagerar på ditt vatten men det kanske inte är ett stort problem.

Jag skulle iaf höra med lite olika leverantörer vad de rekommenderar för lösning så att du iaf har lite bättre koll på alternativen. Jag har utrustning från https://www.billiga-vattenfilter.com/ som jag tycker fungerar bra.

jo jag har ju en del kopparör samt en "ny" värmepump nibe 1245 med kopparberedare.

grannen har haft sönderfrätna kopparrör, och vi delar på kallkällan..

ska eventuellt köpa ett begagnat filter, en kollega sa han hade ett över när jag nämnde att jag fått offert på ett nytt.

dock saknas automatisk backspolning...men sånt filter fungerar väl ändå? frågan är hur man backspolar det...

Jag antar också att man då backspolar filtret manuellt men för mig skulle inte detta fungera för jag skulle antagligen glömma bort att backspola regelbundet.

Du bör nog tänka att konsekvensen av sönderfrätta rör kan bli ganska kostsamma med vattenskador etc så det är nog värt att isf investera i något tillförlitligt som sköter sig själv alternativt att borra en ny brunn ganska snart.

Det är troligen ett uppströmsfilter det är frågan om. Den sitter monteras mellan pumpen och tryckkärlet. När pumpen går lyfter vattnet pH-massan för att den inte skall bränna ihop.
Du verkar ha ett bra och rent vatten, men jag rek. Alltid en ackrediterad analys innan man börjar lägga pengar på rening. Speciellt om ni funderar på att borra. Men rent kemikaliskt finns det ingen anledning att inte använda denna brunn.
När man neutraliserar aggressiviteten så är kontakttiden med massan viktig. Ju lägre ph ju längre kontakt tid. I ditt fall skulle jag titta på en 54” tum tub med påfyllnadsplugg. Det sparar pengar och underhåll på sikt, en ventil som backspolar automatiskt är också skönt.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
tack tack för input mogge_73 låter som du har koll på detta.

jag fick tag i ett begagnat filter av en kollega, ska hämta det i morgon.

det är en blå tub ca 1,5 meter hög utan automatik. bara 2 anslutningsslangar jussom.
det går ner ett rör i botten och vattnet renas uppåt i detta filter.

så jag tänkte köpa denna för en symbolisk summa, men då är frågan vilket massa man ska fylla detta med.

jag har tittat på dessa:

https://hemmatema.se/vvs/vattenrening/hydrocalcit-avsmassa-25kg/

https://hemmatema.se/vvs/vattenrening/akdolit-gran-0-avsyrningsmassa-for-hojning-av-ph/

min kollega hade tidigare använt det första alternativet, men jag undrar vad som passar åt mig?
något av dessa eller ett helt annat?

han sa även att han köpt fel massa till sitt filter en gång, att det var för finkornigt och inte fungerade särskilt bra

Man får oftast bäst resultat om man blandar dessa. Gran 0 är bra då den är mer lättlöslig. Jag skulle blanda 50/50, köp sedan ett enklare pH-test på någon akvariebutik och spola 5-10 min och mät sedan. Sedan mäter du efter 2-3mån tills du ser att pH går under 7,0, så du får koll på när det är dags att fylla på igen. Känn varje gång med en pinne så inte massan klumpar ihop sig med tiden. Kan vara bra att byta ut all massa efter 3-4år.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
snabba svar! kanon!

då kör jag 50/50 av dessa om det inte finns nån ännu bättre massa att köpa?

ph test får frugan stjäla med sig hem från jobbet på vårdcentral =)

nån sa att man skulle justera in kopplet för att få rätt PH. alltså ha kulventilen lite öppet så en del vatten kan smita förbi utanför filtret, ligger det något i detta eller är det fake news? =)

Ja, du kan bypassa råvattnet för att få ett pH-som hamnar så nära 7,5 som möjligt. Risken är dock att man missar att justera detta löpande.
Det är smidigare att bara låta det vara, spelar ingen roll om pH blir upp mot 9 för att sedan sjunka mot 7,0. När du fyllt filtret så spola ut rejält med vatten genom trädgårdslangen då det kommer en hel del damm från massan ibörjan. Det kan även smaka lite kemiskt i början då ph sticker rejält i början. Men det brukar försvinna efter några dagar.

• Gilla
Yrrol
  • Laddar…
kloka råd! tack för dem!

jag slog precis en signal till en granne som är avdankad rörmockare, han tyckte jag skulle flla filtret med brunnskalk från tex granngården.
https://www.granngarden.se/brunnskalk-nordkalk-2-6-mm-20-kg/p/1000488

kostar 1/10 del av "riktig" filtermassa, så hade dom, 6 hushåll 3 km från där jag bor...

vad tror du om det mogge?

hsd
Risken med kalk är att man kan få för högt pH ,vilket är frätande -hälsoskadligt
Välj hellre krita som inte kan ge för högt pH

en sak till jag undrar mogge, (har läst flera trådar där du svarat på liknande frågor och det märks att du kan din sak)
jag har en enkel hydroforpump lik denna:

https://www.duabhuset.se/index.php?...AyQFgx0cVIz4hfmNu6-AEDMRMn0e8KLkaAipsEALw_wcB

du nämner i andra trådar att man ska ha filtret mellan pump och hydrofor, det blir svårt för mig gissar jag, går det lika bra att montera efter denna hydroforpump?

C camaro1969 skrev:
kloka råd! tack för dem!

jag slog precis en signal till en granne som är avdankad rörmockare, han tyckte jag skulle flla filtret med brunnskalk från tex granngården.
[länk]

kostar 1/10 del av "riktig" filtermassa, så hade dom, 6 hushåll 3 km från där jag bor...

vad tror du om det mogge?
Jag har dessvärre ingen erfarenhet av den massan, men den brukar man hälla ner i brunnen. Det ger dock bara en tillfällig lösning.
Jag skulle gå på dom andra massorna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.